Porządki w CEPiKu ? Ile tak naprawdę gratów jeździ fizycznie po polskich drogach ?

Kończący się rok 2022 można przyjąć za udany. Mimo inflacji , rynek aut klasycznych ma się dobrze. Utrzymuje się liczba osób kupujących stare auta. Ministerstwo Administracji chyba się wzięło do pracy i w CEPiK  można odnaleźć różnicę miedzy autami w kartotece, a aktywnymi i jeżdżącymi gratami. Co ty razem się dowiedzieliśmy? Efekt poszukiwań? – Zaskoczenie! Spójrzcie na dane.




 

 

Jeszcze nie tak dawno, posiadanie klasycznego samochodu traktowane było jako ekscentryzm dla wybranych. Dziś można powiedzieć, że jest to hobby prawie dla każdego. Moda na klasyki spowodowała prawdziwą eksplozję ogłoszeń z samochodami starszymi niż 20 lat. Niestety, wiele z nich to odpicowany złom, wart niewiele więcej niż waży. Nie przeszkadza to niektórym sprzedającym żądać za niego cen z kosmosu. W Polsce od kilku lat panuje trend wzrostowy na starsze auta, szczególnie auta polskiej produkcji FSO i FSM, czyli słynne Duże Fiaty, Polonezy, Maluchy oraz od niedawna Fiaty Cinquecento czy Daewoo. Również Ople (to nie żart) - Toyoty,  Fiaty czy Volkswageny przeżywają swoją drugą młodość.

Coś, czym przez lata Polacy jeździli z konieczności - bo mało kto mógł wówczas pozwolić sobie na zagraniczny wóz - dziś przeżywa renesans. Jeśli jesteś już posiadaczem klasyka, to niezależnie od tego, w jaki sposób będziesz używał starego auta, to prawdopodobnie przyniesie Ci ono dużo radości- zupełnie innego wymiaru niż nowoczesne auta i naszpikowane elektroniką pojazdy. Jeżeli zaś zamierzasz dopiero kupić klasyka to ważne jest, by przy zakupie zachować zdrowy rozsądek i mierzyć siły na zamiary. W każdym tak naprawdę przypadku lepiej kupić tańsze auto, które bez dużego wysiłku utrzymasz w stanie ciągłej sprawności, niż porywać się na coś, co z braku funduszy będzie stało miesiącami w garażu.  

Na koniec roku jak zwykle przygotowuję statystyki związane z ewidencją gratów i przyszłych klasyków - dane które otrzymałem z Ministerstwa Administracji - Centralna Ewidencja Pojazdów: - stan na 12 grudnia 2022r.

Auta najbardziej popularne w latach 90 – ile obecnie ich zostało – wg: kartoteki i aktywne

Fiat 126p

2022 ( kartoteka ) – 57 309                                                aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 27 797

 

Polonez (wszystkie modele)

2022 – (kartoteka) - 31 251                                    aktywne  - 2022 – (OC+ PT)    13 585

Fiat 125p

2022  ( Kartoteka ) – 14 895                                                 aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 3 746

 

Fiat Cinquecento

2022 ( kartoteka ) – 24 031                                                  aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 10 928

 

 

Opel Corsa B

2022 ( kartoteka ) – 10 315                                                  aktywne  - 2022 ( OC +PT ) – 5 123

 

 

Opel Astra F

2022 ( kartoteka ) – 12 647                                                 aktywne - 2022 (OC + PT) – 6 558

 

 

Daewoo Lanos

2022 ( kartoteka ) – 52 001                                            aktywne -   2022 ( OC + PT ) – 25 861

 

 

Daewoo Matiz

2022 ( kartoteka ) 61 439                                             aktywne – 2022 ( OC + PT ) - 33 806

 

 

Skoda Felicia

2022 ( kartoteka ) – 42 730                                          aktywne  - 2022 ( OC + PT ) – 25 123

 

 

Fiat Punto  ( I ) :

2022 ( kartoteka )   25 845                                         aktywne – 2022 ( OC + PT ) - 11 271

 

 

 


 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...