Kończący się rok 2022 można przyjąć za udany. Mimo inflacji , rynek aut klasycznych ma się dobrze. Utrzymuje się liczba osób kupujących stare auta. Ministerstwo Administracji chyba się wzięło do pracy i w CEPiK można odnaleźć różnicę miedzy autami w kartotece, a aktywnymi i jeżdżącymi gratami. Co ty razem się dowiedzieliśmy? Efekt poszukiwań? – Zaskoczenie! Spójrzcie na dane.
Jeszcze nie tak dawno, posiadanie klasycznego samochodu traktowane było jako ekscentryzm dla wybranych. Dziś można powiedzieć, że jest to hobby prawie dla każdego. Moda na klasyki spowodowała prawdziwą eksplozję ogłoszeń z samochodami starszymi niż 20 lat. Niestety, wiele z nich to odpicowany złom, wart niewiele więcej niż waży. Nie przeszkadza to niektórym sprzedającym żądać za niego cen z kosmosu. W Polsce od kilku lat panuje trend wzrostowy na starsze auta, szczególnie auta polskiej produkcji FSO i FSM, czyli słynne Duże Fiaty, Polonezy, Maluchy oraz od niedawna Fiaty Cinquecento czy Daewoo. Również Ople (to nie żart) - Toyoty, Fiaty czy Volkswageny przeżywają swoją drugą młodość.
Coś, czym przez lata Polacy jeździli z konieczności - bo mało kto mógł wówczas pozwolić sobie na zagraniczny wóz - dziś przeżywa renesans. Jeśli jesteś już posiadaczem klasyka, to niezależnie od tego, w jaki sposób będziesz używał starego auta, to prawdopodobnie przyniesie Ci ono dużo radości- zupełnie innego wymiaru niż nowoczesne auta i naszpikowane elektroniką pojazdy. Jeżeli zaś zamierzasz dopiero kupić klasyka to ważne jest, by przy zakupie zachować zdrowy rozsądek i mierzyć siły na zamiary. W każdym tak naprawdę przypadku lepiej kupić tańsze auto, które bez dużego wysiłku utrzymasz w stanie ciągłej sprawności, niż porywać się na coś, co z braku funduszy będzie stało miesiącami w garażu.
Na koniec roku jak zwykle przygotowuję statystyki związane z ewidencją gratów i przyszłych klasyków - dane które otrzymałem z Ministerstwa Administracji - Centralna Ewidencja Pojazdów: - stan na 12 grudnia 2022r.
Auta najbardziej popularne w latach 90 – ile obecnie ich zostało – wg: kartoteki i aktywne
Fiat 126p
2022 ( kartoteka ) – 57 309 aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 27 797
Polonez (wszystkie modele)
2022 – (kartoteka) - 31 251 aktywne - 2022 – (OC+ PT) 13 585
Fiat 125p
2022 ( Kartoteka ) – 14 895 aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 3 746
Fiat Cinquecento
2022 ( kartoteka ) – 24 031 aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 10 928
Opel Corsa B
2022 ( kartoteka ) – 10 315 aktywne - 2022 ( OC +PT ) – 5 123
Opel Astra F
2022 ( kartoteka ) – 12 647 aktywne - 2022 (OC + PT) – 6 558
Daewoo Lanos
2022 ( kartoteka ) – 52 001 aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 25 861
Daewoo Matiz
2022 ( kartoteka ) 61 439 aktywne – 2022 ( OC + PT ) - 33 806
Skoda Felicia
2022 ( kartoteka ) – 42 730 aktywne - 2022 ( OC + PT ) – 25 123
Fiat Punto ( I ) :
2022 ( kartoteka ) 25 845 aktywne – 2022 ( OC + PT ) - 11 271
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz