Zbliża się koniec roku, więc jak co roku czas małych podsumowań. W
tym roku przygotowałem dla Was kolejne roczne statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów aut najbardziej popularnych w latach 90-tych.
Rynek aut z lat 90-tych rok rocznie się kurczy. Postanowiłem przyjrzeć się bliżej tym pojazdom, które wtedy były najbardziej popularne, a dziś powoli o nich zapominamy. Od czterech lat zbieram statystyki CEP-iku – dane są jednoznaczne – ubywa gratów!
Graty klasykami ?
Kultowe samochody końca PRL i początku lat 90 wieku obecnie wkroczyły w segment klasyków i youngtimerów. Wiele z nich stale zyskuje na wartości, jeśli nie pieniężnej, to sentymentalnej. Jeszcze nie tak dawno, posiadanie klasycznego samochodu traktowane było jako ekscentryzm dla wybranych. Dziś można powiedzieć, że jest to hobby prawie dla każdego. W roku 2020 moda na klasyki spowodowała prawdziwą eksplozję ogłoszeń z samochodami starszymi niż 20 lat. Obecnie kończący się rok 2023 jest już inny. W ogłoszeniach mamy dużo mniej aut, a te które są niestety to odpicowany złom, wart niewiele więcej niż waży. Nie przeszkadza to niektórym sprzedającym żądać za niego cen z kosmosu. Opel Astra F w cenie 8000 zł ? - nikogo nie dziwi. Tak samo VW Golf drugiej generacji – ceny również niemałe. Mimo, że w Polsce od kilku lat panuje trend wzrostowy na starsze auta, szczególnie auta polskiej produkcji FSO i FSM, czyli słynne Duże Fiaty, Polonezy czy Maluchy to ceny powoli stopują. Od niedawna Fiaty, Daewoo czy jak wspomniane Ople (to nie żart) - czy Volkswageny przeżywają swoją drugą młodość. Jeśli jesteś już posiadaczem klasyka, to niezależnie od tego, w jaki sposób będziesz używał starego auta, to prawdopodobnie przyniesie Ci ono dużo radości- zupełnie innego wymiaru niż nowoczesne auta i naszpikowane elektroniką pojazdy. Jeżeli zaś zamierzasz dopiero kupić klasyka to ważne jest, by przy zakupie zachować zdrowy rozsądek i mierzyć siły na zamiary.
Co kupić?
Czy fajne auto musi dużo kosztować? Jakich aut będzie ubywać? W co warto zainwestować? Zapraszam do prześledzenia danych statystycznych. Wbrew pozorom niektóre auta można kupić nadal do świetną kase np. Fiat Siena, Skoda Felicia czy Ford Escort. Inne powoli się cenią. Chcecie mieć fajnego grata, którego widok na naszych drogach będzie niebawem rzadkością? Przeanalizujcie poniższe dane.
Auta aktywne to auta, które mają aktywną kartotekę ( nie są widmami ani zarchiwizowane), natomiast po prawej stornie na niektórych rocznikach podaję ile faktyczne jest aut jeżdżących ( mających przegląd techniczny oraz ubezpieczenie OC )
STATYSTYKA
CENTRALNEJ EWIDENCJI POJAZDÓW
Opracowanie Igor Krajewski – portal motoryzacyjny Graty w Garażu
Dane na 17 grudnia 2020/ 17 grudnia 2021/ 14 grudnia 2022 / 8 grudnia 2023
Fiat 126p
2020r. - 54 129
2021r. – 55 570
2022 – 57 309 ( OC + PT ) - 2022 – 27 797
2023 - 50 732 ( OC + PT ) - 2023 – 14 979
Polonez (wszystkie modele)
2020r. - 32 773
2021r. – 36 771
2022 – - 31 251 ( OC + PT ) - 2022 – 13 585
2023 - 28 814 ( OC + PT ) - 2023 – 12 587
Fiat 125p – wszystkie modele
2020r. - 10 213
2021r. – 15 694
2022 – 14 895 ( OC + PT ) - 2022 – 3 746
2023r. - 14 736 ( OC + PT ) - 2023 - 1 194
Opel Corsa B
2020r. – 13 729
2021r. – 11 687
2022 – 10 315 ( OC + PT ) - 2022 – 5 123
2023 - 8 734 ( OC + PT ) - 2023 - 4 217
Opel Astra F
2020r. – 17 795
2021r. – 14 917
2022 – 12 647 ( OC + PT ) - 2022 –6 558
2023 - 10 803 ( OC + PT ) - 2023 - 5 489
Daewoo Lanos
2020r. – 65 435
2021r. - 63 195
2022 – 52 001 ( OC + PT ) - 2022 – 25 861
2023 - 44 481 ( OC + PT ) - 2023 - 21 412
Fiat Cinquecento
2020r. – 33 129
2021r. – 29 418
2022 – 24 031 ( OC + PT ) - 2022 – 10 928
2023r. - 20 285 ( OC + PT ) - 2023 - 9 327
Daewoo Matiz
2020r. – 75 435
2021r. – 69 785
2022r. - 61 439 ( OC + PT ) - 2022 - 33 806
2023r. - 54 076 ( OC + PT ) - 2023 - 31 535
Fiat Punto I 1994-1999
2020r. – 39 762
2021r. – 36 456
2022 - 25 845 ( OC + PT ) - 2022 - 11 271
2023 r. - 20 993 ( OC + PT ) - 2023 - 9 415
Ford Escort VI – 1995 – 2000
2020r. - ------
2021r. - 16 084
2022r. – 12 745
2023r. 8 788 ( OC + PT ) - 2023 - 2 810
Daewoo Nexia 1995 – 1998
2020r. - ------
2021r. - 6 383
2022r. – 5 487
2023r. - 4 147 ( OC + PT ) - 2023 - 1 363
Skoda Felicia
2020r. 49 423
2021r. 46 875
2022– 42 730 ( OC + PT ) - 2022 – 25 123
2023r. - 36 754 ( OC + PT ) - 2023 - 21 329
Fiat Uno
2020r. ---------
2021r. --------
2022r. 19 147
2023r. 17 988 ( OC + PT ) - 2023 -
Fiat Siena
2020r. ------
2021r. ------
2022r. 11 548
2023r. 8 162 ( OC + PT ) - 2023 - 3 807
Fiat Palio
2020r. --------
2021r. ------
2022r. 1 524
2023r. 1 338 ( OC + PT ) - 2023 - 560
Fiat Palio Weekend
2020r. -------
2021r. ------
2022r. 3 478
2023r. - 2 739 ( OC + PT ) - 2023 - 1 255
Daewoo Espero
2020r. -----
2021r. ------
2022r. 1785
2023r. - 1 535 ( OC + PT ) - 2023 - 646
Daewoo Tico
2020r. ------
2021r. 23 312
2022r. 21 748
2023r. 18 384 ( OC + PT ) - 2023 - 8 095
Jeśli doczytałeś do końca te dane, to już wiesz co za kilka lat będzie poszukiwanym kąskiem wśród graciarzy i miłośników motoryzacji lat 90-tych.
Podsumowanie:
Znów nam ubyło Fiatów 126p - dużo zostało zezłomowanych lub po prostu są dawcami części. Jak dla mnie fenomenem jest Fiat 125p - 1 194 sztuk jest tylko regularnie użytkowanych. Innych aut ubyło więcej lub mniej, np. Asterka F - około 8 tysięcy sztuk mniej - królowa złomowisk - od niedawna ustąpiła miejsca Astrze G. Rarytasem jest Daewoo Espero - 646 sztuk jeżdżących aut po naszych drogach. Przejrzyjcie te dane jeszcze raz dokładnie. To co było hitem np. Cinquecento - odchodzi w zapomnienie - 13 tyś sztuk mniej . Matiz, Lanos - jeszcze więcej ubyło ! Skoda Felicja mimo bliskiej przyjaźni z Rudą przetrwała. A Wy jak uważacie co będzie rarytasem z tej listy aut? Zapraszam do dyskusji pod artykułem na Facebooku.
foto: https://www.facebook.com/LublinWrotkow?locale=pl_PL
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz