Nostalgiczna podróż do lat 90-tych – Zapamiętaj te auta – za chwilę ich nie będzie !

Zbliża się koniec roku, więc jak co roku czas małych podsumowań. W tym roku przygotowałem dla Was kolejne roczne statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów aut najbardziej popularnych w latach 90-tych.

 



 

Rynek aut z lat 90-tych rok rocznie się kurczy. Postanowiłem przyjrzeć się bliżej tym pojazdom, które wtedy były najbardziej popularne, a dziś powoli o nich zapominamy. Od czterech lat zbieram statystyki CEP-iku – dane są jednoznaczne – ubywa gratów!

Graty klasykami ?

Kultowe samochody końca PRL i początku lat 90 wieku obecnie wkroczyły w segment klasyków i youngtimerów. Wiele z nich stale zyskuje na wartości, jeśli nie pieniężnej, to sentymentalnej. Jeszcze nie tak dawno, posiadanie klasycznego samochodu traktowane było jako ekscentryzm dla wybranych. Dziś można powiedzieć, że jest to hobby prawie dla każdego.  W roku 2020 moda na klasyki spowodowała prawdziwą eksplozję ogłoszeń z samochodami starszymi niż 20 lat. Obecnie kończący się rok 2023 jest już inny. W ogłoszeniach mamy dużo mniej aut, a te które są niestety to odpicowany złom, wart niewiele więcej niż waży. Nie przeszkadza to niektórym sprzedającym żądać za niego cen z kosmosu.  Opel Astra F w cenie 8000 zł ? - nikogo nie dziwi. Tak samo VW Golf drugiej generacji – ceny również niemałe. Mimo, że w Polsce od kilku lat panuje trend wzrostowy na starsze auta, szczególnie auta polskiej produkcji FSO i FSM, czyli słynne Duże Fiaty, Polonezy czy Maluchy to ceny powoli stopują.  Od niedawna Fiaty, Daewoo czy  jak wspomniane Ople (to nie żart) - czy Volkswageny przeżywają swoją drugą młodość.  Jeśli jesteś już posiadaczem klasyka, to niezależnie od tego, w jaki sposób będziesz używał starego auta, to prawdopodobnie przyniesie Ci ono dużo radości- zupełnie innego wymiaru niż nowoczesne auta i naszpikowane elektroniką pojazdy. Jeżeli zaś zamierzasz dopiero kupić klasyka to ważne jest, by przy zakupie zachować zdrowy rozsądek i mierzyć siły na zamiary.

Co kupić?

Czy fajne auto musi dużo kosztować? Jakich aut będzie ubywać? W co warto zainwestować? Zapraszam do prześledzenia danych statystycznych. Wbrew pozorom niektóre auta można kupić nadal do świetną kase np. Fiat Siena, Skoda Felicia czy Ford Escort. Inne powoli się cenią. Chcecie mieć fajnego grata, którego widok na naszych drogach będzie niebawem rzadkością? Przeanalizujcie poniższe dane.

Auta aktywne to auta, które mają aktywną kartotekę ( nie są widmami ani zarchiwizowane),  natomiast po prawej stornie na niektórych rocznikach podaję ile faktyczne jest aut jeżdżących ( mających przegląd techniczny oraz ubezpieczenie OC )


 

STATYSTYKA

CENTRALNEJ EWIDENCJI POJAZDÓW

Opracowanie Igor Krajewski – portal motoryzacyjny Graty w Garażu


Dane na 17 grudnia 2020/ 17 grudnia 2021/ 14 grudnia 2022 /  8 grudnia 2023


Fiat 126p

2020r. - 54 129  

2021r.    55 570

2022  – 57 309                                                  ( OC + PT )  - 2022  –   27 797

2023  -    50 732                                                ( OC + PT )  - 2023     14 979                            

           

 

Polonez (wszystkie modele)  

2020r. - 32 773   

2021r. – 36 771

2022 –   - 31 251                                       ( OC + PT )  - 2022  – 13 585

2023 -     28 814                                        ( OC + PT )  - 2023  12 587 

 

 

Fiat 125p – wszystkie modele

2020r. - 10 213

2021r. – 15 694

2022   – 14 895                                         ( OC + PT )  - 2022   – 3 746

2023r. -  14 736                                         ( OC + PT )  - 2023  -  1 194 

 

 

Opel Corsa B

2020r. – 13 729 

2021r. – 11 687 

2022   – 10 315                                      ( OC + PT )  - 2022  – 5 123

2023 -     8 734                                       ( OC + PT )  - 2023  -  4 217

 

 

Opel Astra F

2020r. – 17 795

2021r. – 14 917

2022 – 12 647                                        ( OC + PT )  - 2022  –6 558

2023 - 10 803                                       ( OC + PT )  - 2023  -  5 489 

 

 

Daewoo Lanos

2020r. – 65 435

2021r. - 63 195

2022  – 52 001                                                  ( OC + PT )  - 2022  – 25 861

2023  - 44 481                                                 ( OC + PT )  - 2023  -  21 412

 

 

Fiat Cinquecento

2020r. – 33 129

2021r. – 29 418

2022   – 24 031                                          ( OC + PT )  - 2022   – 10 928

2023r. - 20 285                                          ( OC + PT )  - 2023    -  9 327 

 

 

Daewoo Matiz

2020r. – 75 435

2021r. – 69 785

2022r. -  61 439                                             ( OC + PT )  - 2022  - 33 806

2023r. -  54 076                                             ( OC + PT )  - 2023    - 31 535 

 

 

Fiat Punto I  1994-1999

2020r. – 39 762

2021r. –  36 456

2022   - 25 845                                         ( OC + PT )  - 2022  - 11 271

 

2023 r. - 20 993                                       ( OC + PT )  - 2023   -  9 415

 

 

Ford Escort VI  – 1995 – 2000 

2020r. -   ------ 

2021r. - 16 084

2022r. – 12 745

2023r.  8 788                                          ( OC + PT )  - 2023    -  2 810

 

 

Daewoo Nexia  1995 – 1998

2020r. -  ------

2021r. -  6 383

2022r. – 5 487   

2023r. - 4 147                                        ( OC + PT )  - 2023    -  1 363

 

 

 

Skoda Felicia


2020r. 49 423

2021r. 46 875

2022– 42 730                                          ( OC + PT )  - 2022    – 25 123

2023r. - 36 754                                        ( OC + PT )  - 2023    -  21 329 

 

 

Fiat Uno

2020r.  ---------

2021r.   --------

2022r.  19 147

2023r.   17 988                                             ( OC + PT )  - 2023    - 

 

 

Fiat Siena

2020r.     ------

2021r.     ------

2022r.  11 548

2023r.   8 162                                            ( OC + PT )  - 2023   -  3 807 

 

 

Fiat Palio

2020r.    --------

2021r.    ------

2022r.    1 524

2023r.    1 338                                      ( OC + PT )  - 2023    -   560 

 

 

Fiat Palio Weekend

2020r.  -------

2021r.  ------

2022r. 3 478

2023r. - 2 739                                         ( OC + PT )  - 2023    -  1 255

 

 

 

Daewoo Espero

2020r. -----

2021r. ------

2022r.  1785

2023r. - 1 535                                         ( OC + PT )  - 2023    -  646

 

 

 

Daewoo Tico

2020r. ------

2021r.  23 312

2022r.  21 748

2023r.  18 384                                       ( OC + PT )  - 2023    -      8 095

 

Jeśli doczytałeś do końca te dane, to już wiesz co za kilka lat będzie poszukiwanym kąskiem wśród graciarzy i miłośników motoryzacji lat 90-tych. 

Podsumowanie:

Znów nam ubyło Fiatów 126p - dużo zostało zezłomowanych lub po prostu są dawcami części. Jak dla mnie fenomenem jest Fiat 125p - 1 194  sztuk jest tylko regularnie użytkowanych.  Innych aut ubyło więcej lub mniej, np. Asterka  F - około 8 tysięcy sztuk mniej - królowa złomowisk - od niedawna ustąpiła miejsca Astrze G.  Rarytasem jest Daewoo Espero - 646 sztuk jeżdżących aut po naszych drogach.  Przejrzyjcie te dane jeszcze raz dokładnie. To co było hitem np. Cinquecento - odchodzi w zapomnienie - 13 tyś sztuk mniej .  Matiz, Lanos - jeszcze więcej ubyło !  Skoda Felicja mimo bliskiej przyjaźni z Rudą przetrwała. A Wy jak uważacie co będzie rarytasem z tej listy aut? Zapraszam do dyskusji pod artykułem na Facebooku.


foto: https://www.facebook.com/LublinWrotkow?locale=pl_PL


 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...