Jak wiecie mam słabość do Opla Corsy drugiej generacji. Tym razem postanowiłem przeszukać czeluści internetu, w celu sprawdzenia ile wersji wyposażenia miał poczciwy Opelek – nawet nie wiecie jak jestem zaskoczony.
To nie hopisy ani zappery, którymi grałem jako młody chłopak w połowie lat 90-tych – znaleźć je można było w chipsach – pamiętam tę reklamę – zbierz je wszystkie! Wtedy też na osiedlowych parkingach można było spotkać Opla Corsę B w rożnych wersjach wyposażenia – pewnie królowały „totalne golasy z polskiego salonu”, gdzie opcjonalnym wyposażeniem były chlapacze i centralny zamek – bogatsza klientela salonu Opla woziła się zaś wersją Swing z szyberdachem i katalizatorem oraz lakierem metalizowanym (ech luksusy!).
Wspomnienia a fakty rzeczywiste
Idąc wspomnieniami lat minionych i mając już dwa egzemplarze tego cuda techniki oraz sporą kolekcję prospektów Opli lat 90, wpadłem na pomysł, by to wszystko spisać – najpierw zacząłem od portalu ogłoszeniowego wpadło mi kilka ogłoszeń – niestety większość to auta zjeżdżone - mimo ciekawego wyposażenia – kierują się w stronę wiecznego spoczynku czytaj: przerobienia na żyletki lub inne tudzież metalowe elementy np.: nożyki do tapet. – ale zaraz, zaraz ! - nie szukałem nic do jazdy ! – Fakt, spojrzałem tylko, jakie wersje wyposażenia obecnie królują na rynku handlu – rezultat? Kilka sztuk City, Swing i jakaś jedna sztuka Edition 2000 i Edition 100 – ta ostatnia to chyba z radości 100- lecia firmy z Eisenach – i z dedykacją „dla Rudej” – rudej przyjaciółki wszystkich Opli lat 90-tych – poczciwej rdzy.
Plan działania
I tu zaczęły się schody. Czy opisywać tylko wersje dostępne w Polsce czy również wszystkie, jakie wyszły z fabryk Opla w Niemczech, Hiszpanii i Austrii – bo właśnie tam produkowano Corsy. Jednak, chyba zrobię wszystkie możliwe dostępne wersje – tak pomyślałem i potem żałowałem. Jak już kończyłem pisać artykuł, to znalazłem cos nowego i nowego. Podczas kilku rozmów z kolegami z branży słyszałem teksty – a Ty znów o Corsie będziesz pisał? – Mimo to, nawet oni przypominali mi ciekawe wersje, a bo jego wujek miał taki a taki, albo sąsiad jeździł innym. No cóż – coraz bardziej się lista zapełniała – i tak przez trzy tygodnie szukałem w czeluściach internetu tych wersji, czasem już miałem dosyć, ale im więcej znalazłem, tym bardziej chciałem szukać – przy okazji wspomniałem moją Panią od Niemca z czasów liceum – dzięki niej miałem łatwiej w tych poszukiwaniach.
Zanim dane - krótka historia modelu
Każdy z nas wie dużo o tym modelu, było to auto dla kobiety, emeryta lub studenta – każdy z nich czerpał przyjemności z niskich kosztów eksploatacji pojazdu. Warto zaznaczyć trzy przedziały czasowe produkcji wersji B – przedlift od marca 1993 do końca lutego 1997, wersji polift od marca 1997 do lipca 2000, oraz wersję przejściową od marca 1997 do czerwca 1997. Wersja przejściowa przede wszystkim połączenie odświeżonego nadwozia, ze starym sprawdzonym silnikiem 1.2 8V o mocy 45 KM – który został zastąpiony dwoma innymi silnikami 1.0 12V i 1.2 16V. Występowały również silniki wysokoprężne, które drugie życie dostały w latach 2000, gdy zostały sprowadzone do Polski od zachodniego sąsiada – fakt potwierdzony w Salonie Opla w Płocku – jak opowiadał mi Pan Andrzej – długoletni pracownik tego salonu – nowe Corsy z silnikami diesla, to była sprzedaż 1-2 procent w skali roku.
Suche fakty
Udało się – hurra! zebrałem je wszystkie – (chyba!?!) Podzieliłem wyposażanie na dwie grupy.
Wersja przedlift marzec 1993 – luty 1997
CDX - 11/1994 - 02/1997
City - 11/1994 - 02/1997
Eco - 03/1993 - 02/1997
Eco plus – 11/1994 – 02/1997
GSi 16V
-
08/1993- 07/1994)
GSi - (08/1994 -02/1997)
Joy - 03/1993 - 02/1997
Sport – 08/1993 - 02/1997
Swing - 03/1993 - 02/1997
Prisma - 11/1994 – 02/1997
Wersje limitowane :
Atlanta - 01/96 - 02/1997
Family - 01/1997 - 02/1997
Grand Slam - 01/1995 - 12/1995
Vogue - 06/96 - 02/1997
Wersja poliftowa - marzec 1997 – lipiec 2000
City 03/1997 - 07/2000
Eco 03/1997 - 12/1998
Edition 100 - 01/1999 - 02/2000
Edition 100 Cool - 01/1999 - 02/2000
Edition 2000 - 02/2000 - 07/2000
Special - 12/1998 - 02/2000
Sport - 01/1999 - 06/1999
Swing - 03/1997 - 12/1998
Viva 07/1998 - 07/2000
Wersje limitowane:
Advantage - 03/1997 - 12/1997
Cappuccino - 03/1997 - 12/1997
Family - 03/1997 - 12/1997
Fin Fin - 11/1997
Twen - 03/1997 - 06/1998
Vogue - 03/1997 - 12/1997
Webcar - 04/1999 - 07/2000
World Cup - 12/1997 - 12/1998
World Cup Cool - 12/1997 - 12/1998
World Cup Sport - 12/1997 - 12/1998
Oddech spokoju – ale czy słusznie?
Udało się ! Mamy 33 – słownie trzydzieści trzy wersje – niektóre nigdy nie przyjechały do Polski. Nie ma co się dziwić, w latach 90-tych byliśmy Narodem, który dorabiał się i raczkował w początkach kapitalizmu. Mimo, że wiele nazw powtarza się, to jednak różnią się wyposażeniem przed i po lifcie – np. wersja City, miała przed liftem zamykany na klucz schowek, wersja po lifcie nie miała. Tak samo jak wersja City w po lifcie miała światełko w bagażniku – wersja przedlitowa nie posiadała takiego. Tak samo jest z innymi wersjami z danych lat. Która wersja będzie rarytasem kolekcjonerskim? Teraz możecie już wybierać na wolnym rynku wersję, którą chcielibyście mieć w swoim garażu – trzydzieści trzy wersje Opla Corsy B – zbierz je wszystkie – póki nie zbierze ich Pani Ruda do swojej rdzawej kolekcji. Chyba, poszukam trzeciego …
Igor Krajewski
foto: wikipedia.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz