Opel Corsa B w 33 wersjach? Zbierz je wszystkie!

Jak wiecie mam słabość do Opla Corsy drugiej generacji. Tym razem postanowiłem przeszukać czeluści internetu, w celu sprawdzenia ile wersji wyposażenia miał poczciwy Opelek – nawet nie wiecie jak jestem zaskoczony.

 


 

 

To nie hopisy ani zappery, którymi grałem jako młody chłopak w połowie  lat 90-tych – znaleźć je  można było w chipsach – pamiętam tę reklamę – zbierz je wszystkie! Wtedy też na osiedlowych parkingach można było spotkać Opla Corsę B w rożnych wersjach wyposażenia – pewnie królowały „totalne golasy z polskiego salonu”, gdzie opcjonalnym wyposażeniem były chlapacze i centralny zamek – bogatsza klientela salonu Opla woziła się zaś wersją Swing z szyberdachem i katalizatorem oraz lakierem metalizowanym (ech luksusy!).

 

Wspomnienia a fakty rzeczywiste

 

Idąc wspomnieniami lat minionych i mając już dwa egzemplarze tego cuda techniki oraz sporą kolekcję prospektów Opli lat 90, wpadłem na pomysł, by to wszystko spisać – najpierw zacząłem od portalu ogłoszeniowego wpadło mi kilka ogłoszeń – niestety większość to auta zjeżdżone - mimo ciekawego wyposażenia – kierują się w stronę wiecznego spoczynku czytaj: przerobienia na żyletki lub inne tudzież metalowe elementy np.: nożyki do tapet.  – ale zaraz, zaraz ! -  nie szukałem nic do jazdy ! – Fakt, spojrzałem tylko, jakie wersje wyposażenia obecnie królują na rynku handlu – rezultat? Kilka sztuk City, Swing i jakaś jedna sztuka Edition 2000  i   Edition 100 – ta ostatnia to chyba z radości 100- lecia firmy z Eisenach – i z dedykacją „dla Rudej” – rudej przyjaciółki wszystkich Opli lat 90-tych – poczciwej rdzy.  

 

Plan działania

 

I tu zaczęły się schody. Czy opisywać tylko wersje dostępne w Polsce czy również wszystkie, jakie wyszły z fabryk  Opla w Niemczech, Hiszpanii i Austrii – bo właśnie tam produkowano Corsy.  Jednak, chyba zrobię wszystkie możliwe dostępne wersje – tak pomyślałem i potem żałowałem. Jak już kończyłem pisać artykuł, to znalazłem cos nowego i nowego. Podczas kilku rozmów z kolegami z branży słyszałem teksty – a Ty znów o Corsie będziesz pisał? – Mimo to, nawet oni przypominali mi ciekawe wersje, a bo jego wujek miał taki a taki, albo sąsiad jeździł innym. No cóż – coraz bardziej się lista zapełniała – i tak przez trzy tygodnie szukałem w czeluściach internetu tych wersji, czasem już miałem dosyć, ale im więcej znalazłem, tym bardziej chciałem szukać – przy okazji wspomniałem moją Panią od Niemca z czasów liceum –  dzięki niej miałem łatwiej w tych poszukiwaniach.

 

Zanim dane - krótka historia modelu

 

Każdy z nas wie dużo o tym modelu, było to auto dla kobiety, emeryta lub studenta – każdy z nich czerpał  przyjemności z niskich kosztów eksploatacji pojazdu.  Warto zaznaczyć trzy przedziały czasowe produkcji wersji B – przedlift od marca 1993 do końca lutego 1997, wersji polift od marca 1997 do lipca 2000, oraz wersję przejściową od marca 1997 do czerwca 1997.  Wersja przejściowa przede wszystkim połączenie odświeżonego nadwozia, ze starym sprawdzonym silnikiem 1.2 8V  o mocy 45 KM – który został zastąpiony dwoma innymi silnikami 1.0 12V i 1.2 16V. Występowały również silniki wysokoprężne, które drugie życie dostały w latach 2000, gdy zostały sprowadzone do Polski od zachodniego sąsiada – fakt potwierdzony w Salonie Opla w Płocku – jak opowiadał mi Pan Andrzej – długoletni pracownik tego salonu – nowe Corsy z silnikami diesla, to była sprzedaż 1-2 procent w skali roku. 

 

Suche fakty

Udało się – hurra!  zebrałem je wszystkie – (chyba!?!)  Podzieliłem wyposażanie na dwie grupy.

 

Wersja przedlift  marzec 1993 – luty 1997

 

CDX -     11/1994 - 02/1997

City -      11/1994 - 02/1997

Eco -      03/1993 - 02/1997

Eco plus – 11/1994 – 02/1997

GSi 16V  -  08/1993- 07/1994)
GSi       -    (08/1994 -02/1997)

Joy     -       03/1993 - 02/1997

Sport –  08/1993 - 02/1997

Swing -       03/1993 - 02/1997

Prisma -  11/1994 – 02/1997

 

Wersje limitowane :

Atlanta -  01/96 - 02/1997

Family -   01/1997 - 02/1997

Grand Slam  - 01/1995 - 12/1995

Vogue - 06/96 - 02/1997

 

 

Wersja poliftowa - marzec 1997 – lipiec 2000

 

City    03/1997 - 07/2000

Eco    03/1997 - 12/1998

Edition 100 - 01/1999 - 02/2000

Edition 100 Cool  - 01/1999 - 02/2000

Edition 2000  -  02/2000 - 07/2000

Special  -  12/1998 - 02/2000

Sport   - 01/1999 - 06/1999

Swing - 03/1997 - 12/1998

Viva  07/1998 - 07/2000

 

Wersje limitowane:

Advantage    -  03/1997 - 12/1997

Cappuccino -  03/1997 - 12/1997

Family   -     03/1997 - 12/1997

Fin Fin  -  11/1997

Twen  - 03/1997 - 06/1998

Vogue   - 03/1997 - 12/1997

Webcar -   04/1999 - 07/2000

World Cup - 12/1997 - 12/1998

World Cup Cool - 12/1997 - 12/1998

World Cup Sport - 12/1997 - 12/1998

 

 

Oddech spokoju – ale czy słusznie?


Udało się ! Mamy  33 – słownie trzydzieści trzy wersje – niektóre nigdy nie przyjechały do Polski. Nie ma co się dziwić, w latach 90-tych byliśmy Narodem, który dorabiał się i raczkował w początkach kapitalizmu. Mimo, że wiele nazw powtarza się, to jednak różnią się wyposażeniem przed i po lifcie – np. wersja City, miała przed liftem zamykany na klucz schowek, wersja po lifcie nie miała. Tak samo jak wersja City w po lifcie miała światełko w bagażniku – wersja przedlitowa nie posiadała takiego. Tak samo jest z innymi wersjami z danych lat. Która wersja będzie rarytasem kolekcjonerskim? Teraz możecie już wybierać na wolnym rynku wersję, którą chcielibyście mieć  w swoim garażu – trzydzieści trzy wersje Opla Corsy B – zbierz je wszystkie – póki nie zbierze ich Pani Ruda do swojej rdzawej kolekcji. Chyba, poszukam trzeciego …

 

Igor Krajewski

foto: wikipedia.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...