Mercedes W124 - niezawodny "Baleron" - luksusowa taksówka lat 90-tych.

 

Służył szoferom, taksówkarzom, biznesmenom, a także jako karetka czy wóz pogrzebowy. Był tuningowany przez Porsche i AMG. Produkowano go w Niemczech, Indiach i nawet montowano w Polsce. Dziś w cyklu #niedziela_w_garażu gości Filip Szmit i jego Mercedes-Benz W124   zwany popularnie "baleronem".

 

 
 

Niewiele samochodów napisało w historii tak obszerny rozdział jak W124. Mnogość wersji silnikowych, nadwoziowych i wyposażenia jest tak ogromna, że trudno ją ogarnąć nawet znawcom marki. Przez 13 lat wyprodukowano 2,5 mln sztuk tych Mercedesów, z czego nieco ponad 2 mln w wersji sedan, 340 tys. kombi, 33 tys. kabrioletów, 2342 egzemplarze przedłużone o dodatkową parę drzwi (Lang; V124) oraz 6398 sztuk pod zabudowę specjalną. Montowano w nich silniki R4, R6, V8, a w pojedynczych przypadkach nawet V12 o pojemnościach od 2.0 do 7.3 litra. Przewieziono nimi miliony osób i tysiące ton dóbr tworząc legendę o niezawodności tego modelu. Jedno jest pewne: to ostatni taki Mercedes.Wróćmy jednak do naszego dzisiejszego Gościa.

 

GwG: Cześć Filip. Witamy Cię w cyklu #niedziela_w_garażu. Skąd pomysł na auto typu Mercedes W124?

F. Sz.: Mercedes w124 to był samochód, który zawsze był gdzieś z tyłu głowy, od dzieciństwa lubiłem ten samochód. Aczkolwiek nie zwracałem na niego większej uwagi, aż do momentu kiedy przejechałem się Mercedesem W126 mojego kolegi jako pasażer. Od tego czasu pokochałem stare mercedesy i poczułem klimat tych samochodów i jak bardzo potrafią być cywilizowane nawet jak na stary samochód. Do Balerona poczułem miłość dobitną po filmach które lubiłem oglądać, a te auta występowały w filmach takich jak : Psy, Kroll, Taxi 1. Szczególnie w filmie Taxi 1 i te czerwone Mercedesy 500e. Zawsze podobała mi się ta poszerzona linia nadwozia moim zdaniem wygląda agresywnie i pokazuje że w124 nie musi wyglądać jak pojazd dla emerytów a potrafi mieć sportowy pazur.

 

GwG:  Opowiedz proszę czemu utarła się nazwa "Baleron"?

F. Sz.: Ksywka Baleron z tego co wiem nie jest do końca jednoznaczna, niektórzy mówią że to się bierze z wyglądu. Niektórzy mówią, że to auto było kiedyś rzadkie jak wędliny za komuny ale ja nazywam go po prostu klinem :)

 


 

GwG: Jak stałeś się właścicielem tego auta? Przypadek czy raczej poszukiwania od dawna?

F. Sz.: Mercedesa szukałem długo praktycznie rok sprawdzając dzień w dzień aukcje na wszelakich portalach i rozglądałem się za nietuzinkowym egzemplarzem który może się w jakiś sposób wyróżnić od pozostałych. Mietka nabyłem w Listopadzie 2020 r. czyli stosunkowo niedawno, można powiedzieć całkiem przypadkiem wyhaczyłem ofertę na facebooku. Był za stosunkowo niskie pieniądze, oczywiście właściciel informował mnie,że auto wymaga paru napraw ale nastawiłem się na to już od samego początku. 

 

GwG: Co wyróżnia Twój egzemplarz?

F. Sz.: Auto posiada bardzo rzadkie wnętrze w kolorze Toffi (dokładny kod wnętrza jest to 264). Posiada też dosyć bardzo bogate wyposażenie m.in : elektryczne szyby przednie, klimatyzacja manualna, zagłówki składane, elektrycznie wysuwana antena i elektryczne ustawiane lusterka lewe i prawe.  Merc posiada również pełną historię serwisową (auto pochodzi z salonu z Francji i też tam był serwisowany dokładnie w Paryżu). Silnik który tam siedzi też można by było rzucić stwierdzenie,że jest unikatowy ponieważ jest to silnik na wtrysku elektronicznym poj. 2.0 136km a karoseria jest jeszcze przed liftem na E klasę - ponoć takie zestawienie sprawdzając w katalogach wychodziło w przedliftowej budzie tylko rok! Od 1992 do 1993 akurat mój jest z 1993r. Prawdopodobnie kiedyś pierwotny właściciel zmieniał radio i wstawił radio Alpine model CDE-7823W na płyty CD, gdzie z ciekawości spoglądając na giełdy internetowe tego radia praktycznie nie ma (posiadam również do niej oryginalną instrukcje wraz z kodem)

 


 

GwG: Jeździsz nim na co dzień?

F. Sz.: Tak jeżdżę nim na co dzień, nie posiadam w nim gazu także jak to mówią: albo grubo, albo wcale! 

 

GwG: Zaprzyjaźniłeś się z "rudą" ? Czy to raczej taki mit na temat tych aut?

F. Sz.: O dziwo ten egzemplarz jest bardzo zdrowy jak na te lata. Merc był niedawno sprowadzony z Francji i był trzymany w garażu więc praktycznie nie zdążył dobrze zgnić więc dałem auto do konserwacji. Jednak blacha jak to auto z Francji posiadało dużo mniejszych lub większych "pocałunków". No cóż nic nie jest idealne. Moim zdaniem jak ktoś zaniedba ten samochód to wtedy zgnije na potęge ale to już są auta z tych typów żeby gdziekolwiek dojechały jak najmniejszym kosztem - w większości to są zajechane trupy z dieslem lecz wiadomo nie zawsze tak musi być.

 

GwG:  Jakie plany na przyszłość?

F. Sz.: Na pewno będe wygniatał powyższe wgniotki i odnowie trochę lakier. Chciałbym również dopieścić wnętrze i niektóre elementy odnowić (np. drewniany dekor na panelu centralnym). Planuje dać też jakieś felgi 17 calowe najbardziej myślę nad Monoblockami lub BBsami, ale na takie rzeczy jest jeszcze czas

 

GwG: Uczestniczysz w zlotach i rajdach Mercedesów? Czy bardziej jesteś osobą, która woli indywidualne przejażdżki?

F. Sz.: Byłem może na jednym zlocie, a tak nie miałem większej okazji. Planuję, jak dopieszczę go do końca jeździć na praktycznie każde zloty w okolicy, a może nawet i w Polsce, jak tylko się da. Uwielbiam klimaty imprez masowych, a chciałbym się pokazać kiedyś innym ludziom i pokazać samochód w które poświęciłem masę uwagi jak i również pieniędzy.

GwG: Serdecznie dziękuję Filipie, za odwiedziny w naszym Garażu. Zapraszam czytelników do obejrzenia fotek pięknego Mercedesa W124 pod artykułem. Do zobaczenia na spocie.

 

 








 

 Igor Krajewski

fotografie są własnością Filipa Szmita - właściciela Mercedesa W124.


Portal o popularnych autach z lat 90-tych. Z dnia na dzień tych aut jest coraz mniej.

Zapraszam do komentowania.

Facebook :  www.facebook.com/gratywg

                Instagram: www.instagram.com/graty_w_garazu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...