Maruti 800 - Ile ich zostało? - Powrót na drogi czyli klasyk na start cz.2

Maruti niemal całkowicie zniknęło z ulic, podobnie jak jego następca, czyli Daewoo Tico. Natomiast jego konkurent Fiat Cinquecento przeżywa obecnie swój renesans. Czy Maruti ma szanse być fajnym klasykiem? Ile ich nadal jeździ po polskich drogach?

 


 

Ciekawym doświadczeniem jest możliwość przejechania się takim autem, jeszcze lepsza będzie jego renowacja i powrót na drogi. O ile w Europie Maruti nie zrobiło zawrotnej kariery, to w Indiach jest postrzegane jako legendarny pojazd, który zmotoryzował ten wielki kraj. ( Tak jak u nas popularny Maluch - Fiat 126p.)

Jedną z zalet wynikającą z możliwości przyjrzenia się Maruti 800 jest to, że nawet najtańsze współczesne samochody sprzedawane w Europie muszą spełniać pewne wymogi i normy, a jeszcze 30 lat temu wystarczyło zmontować kilka podstawowych układów w jedną całość i dać ludziom tym jeździć.

Maruti nie zrobił kariery w Europie za sprawą władz Europejskich które zablokowały jego sprzedaż. Sporo egzemplarzy trafiło do Polski - duża firma energetyczna wybudowała elektrownię w Indiach i pierwotnie spłata miała być właśnie w Maruti. Niestety wygrała polityka i producentom europejskim udało się wylobbować blokadę sprzedaży. 

 

 

Maruti zadebiutowało w 1984 roku, choć do Europy trafił dopiero w 1988 roku. Małe, 5-drzwiowe nadwozie było nad wyraz przestronne i mogło zabrać na pokład 4 osoby, a to wszystko dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu. Przez swoją prostą budowę, prostą konstrukcję oraz niską cenę był uwielbiany na wielu rynkach. Do tego wyposażony był w 3-cylindrowy silnik o pojemności 0,8 litra, który generował 39 KM

 
Wyposażenie tego malucha w zakresie ochrony podróżnych obejmuje dwa zagłówki w przednich fotelach i cztery pasy bezpieczeństwa, w tym tylko dwa przednie mają napinacze. Z tyłu trzeba ręcznie dopasować długość pasa. Na tym przykładzie doskonale widać, że w dziedzinie dbania o pasażerów przez ostatnie trzy dekady zmieniło się bardzo wiele. Dziś nawet auta miejskie mają kilka poduszek powietrznych, kontrolowane strefy zgniotu, pirotechniczne napinacze pasów, system ISOFIX, a oprócz tego systemy ABS i ESP.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów - CEPiK - zostało 458 sztuk - Maruti w Polsce. Są to auta sprawne, jeżdżące z ważnym OC i przeglądem technicznym.Tak więc, tym bardziej warto takie auto odnowić. Części to już loteria, o czym się przekonałem. Niektóre elementy silnika i części eksploatacyjnych są zamienne z Daewoo Tico. Jednakże np. filtr powietrza pasuje od Zastavy 101 (1100P) Auto jak na swój wiek zachowało się bardzo dobrze. To też zasługa pierwszego właściciela, gdyż zostały zakonserwowane profile zamknięte oraz przeprowadzono konserwację podwozia, która wymaga teraz odświeżenia.

 Renowacja trwa ...  trzymajcie kciuki. 

 Igor Krajewski








 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...