Nie bez powodu mówimy dziś o roku 1993. Wtedy też z fabryki w Bielsku-Białej wyjechało aż 69 549 egzemplarzy Fiata 126p – nigdy wcześniej ani później produkcja w tym zakładzie nie osiągnęła tak wysokiego poziomu. Ile wtedy musieliśmy zapłacić na nowego Malucha?
Jeszcze nie tak dawno samochody z czasów PRL i przełomu lat 80/90 były sprzedawane za przysłowiowy psi grosz. Właściciele pozbywali się swoich samochodów. Nawet w bardzo dobrym stanie zasilały złomowiska, ewentualnie wolne miejsca w stodołach, Niemniej jednak, w ostatnich latach sytuacja na rynku zmieniła się diametralnie – panuje moda na historyczne klasyki. Ceny za dobre Maluchy, Polonezy, Syreny, czy Warszawy wzrosły do poziomu zachodnich klasyków i stały się świetną lokatą kapitału.
Przypomnijmy - Fiat 126p był produkowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych "Polmo" w Bielsku-Białej, a później w zakładzie tej samej firmy w Tychach. Przez wiele lat pozostawał jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych, z których najpopularniejsza - "maluch" - stała się pod koniec produkcji modelu jego nazwą oficjalną. Łącznie w naszym kraju powstało 3.318.674 egzemplarzy tego samochodu.
Ale
wróćmy do roku 1993. Klienci
mieli do wyboru 6 kolorów nadwozia: żółty kresowy, szmaragdowy, niebieski,
turkusowy, biały oraz czerwony. Warto dodać, że przeciętne wynagrodzenie
wynosiło wówczas 3 995 000 zł miesięcznie netto, co oznacza, że najtańszy nowy Fiat
126p kosztował wówczas równowartość 16 średnich pensji.
Co w pakiecie?
Standard (Pakiet 0-1) – 61 000 000 zł,
wybrane elementy wyposażenia standardowego:
12-calowe stalowe obręcze kół z oponami 135/80 R12
Standard (Pakiet 0-2) – 62 134 000 zł,
obejmuje Pakiet 0-1 oraz dodatkowo:
pasy bezwładnościowe przednie SX
(Pakiet 3-0) – 68 551 800 zł,
wybrane elementy wyposażenia standardowego:
12-calowe stalowe obręcze kół z oponami 135/80 R12
kołpaki ozdobne
elektrowentylator
gniazdo jednobiegunowe
szyba przednia klejona
koło kierownicy BIS
siedzenia INTER-GROCLIN
płaty wewnętrzne drzwi z tkaniny
pasy bezwładnościowe
przednie lusterko zewnętrzne prawe SX
(Pakiet 3-1) – 69 015 400 zł,
obejmuje Pakiet 3-0 oraz dodatkowo:
szyby boczne uchylne
szyba tylna ogrzewana
Elegant (Pakiet 4-0) – 67 002 400 zł,
wybrane elementy wyposażenia standardowego:
12-calowe stalowe obręcze kół z oponami 135/80 R12
kołpaki ozdobne
elektrowentylator
gniazdo jednobiegunowe
szyba przednia klejona
koło kierownicy BIS
siedzenia przednie rozkładane z zagłówkami
tapicerka siedzeń z tkaniny
płaty wewnętrzne drzwi z tkaniny
pasy bezwładnościowe
lusterko zewnętrzne prawe
Elegant (Pakiet 4-1) – 67 466 000 zł,
obejmuje Pakiet 4-0 oraz dodatkowo:
szyby boczne uchylne
szyba tylna ogrzewana
Elegant (Pakiet 4-2) – 67 600 200 zł,
obejmuje Pakiet 4-0 oraz dodatkowo:
tapicerka siedzeń z welutyny
płaty
wewnętrzne drzwi z welutyny
Elegant (Pakiet 4-3) – 68 063 800 zł,
obejmuje Pakiet 4-2 oraz dodatkowo:
szyby boczne uchylne
szyba
tylna ogrzewana
Obecnie, modele Maluchów “chodzą” od 5 do 30 tysięcy złotych. Co lepsze egzemplarze potrafią jednak przekroczyć magiczną granicę 50 tysięcy złotych. Warto przypomnieć, że mówimy tutaj o samochodzie, który jeszcze niedawno był wart mniej niż współczesne jednorazowe zakupy w Biedronce czy Lidlu. Macie Fiacika w swojej kolekcji?
foto: wikipedia.pl
cennik roku 1993 - www.wyborkierowcow.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz