Jeszcze na początku lat 2000 można było spotkać na naszych drogach te auta - głównie z importu – jeździli nimi przede wszystkim studenci i emeryci. Tanie w eksploatacji - były na tamte czasy rzeczywiście dobrą alternatywą do codziennego poruszania się na krótkie trasy. Jak dziś wspominamy to auto ?
Spotykając się na różnych zlotach z miłośnikami aut przełomu lat 80 i 90 ciężko tak naprawdę dostrzec miłośników Corsy pierwszej generacji. Auta w szybkim czasie zniknęły z naszych dróg, dzięki rudej która uwielbiała te modele. U naszych zachodnich sąsiadów był to hit sprzedażowy, do nas trafiały wersje na „dobicie” z konkretnymi przebiegami. Dlaczego w Niemczech i Hiszpanii Corsa tak dobrze się sprzedawała? Spójrzmy na historię tego modelu.
Produkcję modelu zaczęto w 1982 roku – dokładnie 5 listopada. Tego dnia król Hiszpanii Juan Carlos I zasiadł za kierownicą Corsy wyjeżdżając z hali fabrycznej zakładów w Saragossie. Dlaczego tam? Otóż Opel pod koniec lat siedemdziesiątych zdecydował się na budowę w Hiszpanii nowego zakładu produkcyjnego i tam powstały pierwsze prototypy małego miejskiego auta, aż do oficjalnej premiery nowego modelu.
Corsa A charakteryzowała się nadwoziem o zwartej sylwetce i długości zaledwie 3,62 metra. Miała mocne, wyraźnie zaznaczone nadkola jak w samochodach rajdowych i współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 – wyjątkowo niski, być może nawet rekordowy dla tej klasy pojazdów. Główny projektant Erhard Schnell stworzył mały s samochód o prostych i zdecydowanych liniach. Flagową wersją była stukonna Corsa GSi, ale ten model Opla oferowano także z silnikami wysokoprężnymi. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan.
Na przestrzeni 11 lat żywota Opla Corsy A, auto było oferowane w 21 wersjach silnikowych. Oczywiście nigdy aż tyle jednostek nie figurowało w jednym czasie w katalogu miejskiego malca. Gama silników obejmowała silniki benzynowe o pojemności od 1,0 do 1,6 l. Wyłącznie litrowy motor nie doczekał się zastosowania wtrysku paliwa. Pozostałe silniki (1,2, 1,3, 1,4 oraz 1,6) zostały z czasem przezbrojone. Gaźniki wymieniono w nich na wspomniany wtrysk.
Warto dodać, że wśród silników, które Opel stosował w Corsie A, znalazł się także diesel. Była to jednostka 4EC1 o pojemności 1,5 l. O ile wymienione wyżej motory o zapłonie iskrowym pochodziły z rodziny Family II stworzonej przez General Motors, ten 50-konny silnik wysokoprężny był konstrukcją Isuzu.
Najmocniejszym motorem, jaki Opel oferował w Corsie A, był 101-konny motor 1,6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Był on w stanie rozpędzić wersję GSi do ponad 180 km/h. Corsa A sprzedawała się znakomicie – w sumie wyprodukowano 3,1 miliona egzemplarzy tego modelu.
Obecnie wg. danych z Cepiku – aktywnych aut jest około 840 sztuk! - Jeśli masz w swoim garażu taką Corsę dbaj o nią – zanim zainteresują się nią ruda rdza.
foto: materiały prasowe Opel
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz