„Asterka Boża” – Królowa Rdzy – Drugie życie !

Te znane w środowisku motoryzacyjnym powiedzenie dotyczy oczywiście modelu Opla Astry F (1991-2002). Auto, które królowało na giełdach, następnie było najbardziej złomowanym autem roku (2020 i 2021) – obecnie jak Fenix podnosi się z popiołów – a wielu kolekcjonerów szuka rzadkich wersji tego modelu  - to nie żart!

 

Ulubione auto Krzysztofa Kononowicza – byłego kandydata na prezydenta miasta Białegostoku potem - patoyoutubera ( tak, to właśnie on o swoim Oplu mówił z przekąsem Asterka Boża ) – dziś auto coraz bardziej poszukiwane przez kolekcjonerów aut z lat 90. Oczywiście nie mówimy tutaj o purchlach, których wartość rdzy równa się kilogramowi złomu, lecz o autach dopieszczonych – dziadkowych, tudzież grzybowych – jak zwał tak zwał. Mimo uśmiechu który teraz pojawia się na waszych twarzach przypomnę - już można mieć Astrę F z pierwszych lat produkcji na żółtych blachach. Zabytek? Unikat? Przecież to złom - tak samo niedawno mówiono o innych autach lat 80. Teraz to klasyki.

 

Astra klasykiem? Chyba tylko z nazwy poliftowej (od 1998 roku ) - no dobrze żarty na bok - fakty są takie: modele Astry F znikają w zastraszającym tempie z naszych dróg. Spójrzcie na dane:

Opel Astra F

2020r. – 17 795

2021r. – 14 917

2022 ( kartoteka ) – 12 647                                           aktywne - 2022 (OC + PT) – 6 558

 

Wynika z tego, że popularnej Asterki  w formie jezdnej jest jak na lekarstwo. Sprawdźmy popularny serwis z ogłoszeniami  : około 110 sztuk - ceny? od 2000 do nawet uwaga 8000 zł - nie, nie pomyliłem się. Co powoduje, że te ceny z roku na rok idą w górę? Czy to cena wartości katalizatora, czy może bardziej tego, że już niżej cena nie spadnie? W ogłoszeniach da się zauważyć auta zza niemieckiej granicy - czytaj Niemiec płakał jak sprzedawał. Jest kilka smaczków ( oczywiście dla fanów Opla)

 Ceny, cenami , ale jak wogóle wygląda historia tego modelu ?

 



Opel Astra F to kompaktowe auto, które zjeżdżało z taśmy od 1991 roku. Samochód został stworzony przez General Motors, jednak produkowano go pod szyldem Opla. Model trafił na rynek jako następca Opla Kadeta. Już rok po rozpoczęciu produkcji Opel Astra F został nagrodzony w Plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1992, w którym pojazd zdobył drugie miejsce. Pod koniec produkcji auto trafiało do sprzedaży pod nazwą Opel Astra Classic. Ciekawostkę stanowi fakt, iż zmiana nazwy zbiegła się ze zmianą miejsca produkcji - w 1998 przeniesiono ją do Gliwic – co niestety pogorszyło jej jakość – czytaj rdza na salony.

Gdy w 1991 roku auto trafiło na rynek, w ofercie były trzy typy nadwozia: hatchback, sedan i kombi. Samochód dysponował napędem na przednią oś. W 1994 roku koncern zdecydował się na wprowadzenie pierwszych modyfikacji. Najbardziej zauważalne były zmiany osłony chłodnicy, a także koloru kloszy kierunkowskazów. Pod względem wnętrza zmodyfikowano wzór tapicerki, a także zamontowano kierownicę o nowym kształcie.  

Samochód sprzedawano z silnikami benzynowymi o mocach od 60 do 150 KM oraz dieslami o mocach od 57 do 82 KM. W latach 1998 – 2002 samochód produkowano równolegle z II generacją modelu. Produkcja Astry pierwszej generacji trwała aż 11 lat i skończyła się w 2002 roku.

 

 

Ciekawostka - w ślad za Kadettem, Astra również wyprodukowana została w wersji sportowej, która trafiła na rynek wkrótce po debiucie Astry F i była produkowana od 1992 do 1995 roku. W oficjalnej nomenklaturze model ten spotykany jest jako Astra GSi. Poza bogatym wyposażeniem dostępnym w standardzie producent zadbał również o sportowe siedzenia, felgi i grill. Ten właśnie model obecnie jest najbardziej poszukiwanym wśród miłośników marki Opel.

foto: materiały prasowe Opel

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...