Tablice rejestracyjne w Polsce – mija 17 lat od wprowadzania aktualnego wzoru !

1 maja 2006 wprowadzono aktualny wzór tablic rejestracyjnych w Polsce. Jakie jeszcze inne tablice spotkamy na polskich drogach ?  - dane CEPiK !

 


Tablica rejestracyjna jest podstawowym wyposażeniem nie tylko każdego samochodu, ale także innych pojazdów.  Jako, że lubię wszelkiego rodzaju dane historyczne, postanowiłem napisać do CEPiKu o informacje i dane dotyczące aktywnych tablic rejestracyjnych w Polsce. Ile ich jest?  Ile jeszcze  zostało flagowych i czarnych ? Czy dużo było wydanych żółtych tablic zabytkowych? Proszę bardzo oto odpowiedź:

Tablice zabytkowe    -  aktywne -  60798

Tablice czarne  do 2000 roku   -   aktywne     861 021       

Tablice  flagowe od 2000 do 2006   -  aktywne   -  1 618 971

Tablice UE  od 2006    -     aktywne  26 595 351

Dane na dzień 5 kwietnia 2023r.

 

Podane wyżej dane dotyczą tylko pojazdów aktywnych ( PT i OC ) . Oczywiście nie są to tylko samochody osobowe. Będą to również, ciężarówki, pojazdy rolnicze, przyczepy, naczepy, motory czy inne pojazdy, gdzie ustawa przewiduje rejestrację.  

Jeśli przyjrzymy się liczbom możemy zaobserwować, że mimo 23 lat od zakończenia wydawania czarnych tablic – nadal możemy je spotkać. Wzór ten obowiązywał od 1976 do 2000 roku. Z kolei tzw. tablice flagowe były wydawane tylko przez 6 lat. Obecny wzór tablic jest wydawany od maja 2006 roku. Można by rzec, że historia tablic rejestracyjnych rozpoczyna się wraz z historią motoryzacji, ale  czy wiemy kiedy wprowadzono najstarsze?

Jak podaje Jacek Jaruga - nieżyjący już wybitny kolekcjoner tablic rejestracyjnych - pierwsze tablice rejestracyjne zostały wprowadzone najprawdopodobniej w Paryżu (Francja). Miało to miejsce w 1893 roku. Niektóre źródła podają, że w tym samym roku tablicę rejestracyjną wprowadził także stan Nowy Jork oraz stan Massachusetts (USA). Wprowadzono wtedy do użytku żelazne tabliczki z wybitym na nich numerem rejestracyjnym.

Trzy lata później kawałki plastiku z literami i cyframi wprowadzono w Niemczech. Z kolei w 1898 roku "drogową przepustkę" funkcjonującą w Holandii zastąpiła pierwsza ogólnokrajowa tablica rejestracyjna.

W Polsce pierwsze tablice rejestracyjne pojawiły się w 1922 roku na mocy rozporządzenia Ministra Robót Publicznych oraz Ministra Spraw Wewnętrznych. Litery były czerwone a cyfry czarne. Przednia tablica zawierała symbol miasta, natomiast tylna województwa. Rozróżniono wtedy podział tablic na samochodowe (z przodu jednorzędowa, z tyłu dwurzędowa), motocyklowe (w kształcie łuku), próbne, wojskowe, oraz co ciekawe specjalne tablice dla pojazdów Kolumny Zamkowej. 

W dniu 27 stycznia 1928 r. rozporządzenie ministerstw Robót Publicznych, Spraw Wewnętrznych i Spraw Wojskowych znowelizowało system nieco zwiększając wymiary tablic samochodowych.  Z kolei w roku 1937 r. ogłoszono zarządzenie Ministra Komunikacji oraz Spraw Wewnętrznych i Wojskowych wprowadzające nowy system tablic rejestracyjnych. Składały się z 6 białych znaków umieszczonych na czarnej tablicy. Oznaczenia te przetrwały do 1944 r.

Po wojnie, pierwsze cywilne zasady wydawania oraz wyglądu tablic rejestracyjnych opisano w "Zarządzeniu Kierownika Resortu Komunikacji, Poczt i Telegrafów z dnia 11 września 1944 w sprawie znakowania pojazdów mechanicznych i sposobu wykonania tablic rejestracyjnych".
Numer na tablicy wzór 1946 miał więc postać taką samą jak na tablicy wzoru 1937, ale pod numerem widniała nazwa stolicy województwa napisana mniejszymi literami. Tablice były czarne z białymi znakami i białą obwódką.

W roku 1950 ponownie zmieniono podział administracyjny kraju - wprowadzono 17 województw i dwa miasta wydzielone (Warszawa i Łódź). Minister Komunikacji wydał więc "Zarządzenie w sprawie wymiarów i wyglądu tablic rejestracyjnych oraz tablic ze znakami próbnymi". Pod numerem widniała, pełna nazwa stolicy województwa, jak na tablicach wzoru 1946.

19 czerwca 1956 roku rozpoczęła się nowa era polskich tablic rejestracyjnych. Minister Transportu Drogowego i Lotniczego, bez zmiany podziału administracyjnego kraju, wydał "Rozporządzenie w sprawie zasad rejestracji pojazdów i wyglądu tablic rejestracyjnych" i od tej pory miejsce rejestracji jest określane na polskich tablicach przy pomocy wyróżnika literowego.

W połowie lat siedemdziesiątych podzielono kraj na 49 województw. W ślad za tym Minister Komunikacji wydał „Rozporządzenie z dnia 15 marca 1976 w sprawie oznaczania pojazdów samochodowych i przyczep", które wprowadzało nowe tablice rejestracyjne. Wprowadzono też całkowicie nowy, bardziej czytelny, specyficznie polski krój liter i cyfr.

W latach dziewięćdziesiątych wskutek gwałtownego wzrostu ilości samochodów okazało się, że zasoby numerowe przyjętego systemu wyczerpują się. Wprowadzano, więc szereg modyfikacji poprzez dodanie nowych wyróżników dla województw z dużą ilością samochodów oraz rozszerzenie na wszystkie pojazdy oznakowania zastrzeżonego uprzednio dla pojazdów państwowych.

Po kolejnej reformie administracyjnej (17 województw), wiosną 2000 r. rozpoczęto wydawanie nowych białych tablic (flagowych) przystosowanych do standardów Unii Europejskiej. Po wejściu Polski do struktur Unii Europejskiej flagę zastąpiono 12 gwiazdkami wokół liter PL. Obowiązujący do dziś wzór tablic wprowadzono 1 maja 2006 r.

Bibliografia : Jaruga Jacek, Historia polskich tablic rejestracyjnych. Wyd. 1; „Tabla, Sp. z o.o., Lublin 2007.

 Foto : wikipedia.pl - domena publiczna

 Igor Krajewski 
GwG


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...