O ile Wartburg 353 traktowany jest jak klasyk, to model 1.3 już niekoniecznie. Czy warto zainteresować się tym autem?
Wartburg 1.3 jest unowocześnioną wersją Wartburga 353 z 1966 roku. Oznaczenie 1.3 modelu po 1988 roku wzięło się od silnika, który zamieszkał pod maską unowocześnionego Wartburga. Nie ma tu już silnika dwusuwowego. Jest za to czterocylindrowy silnik produkcji Volkswagena (ten sam, który montowano w Polo i Golfach) o mocy 60 KM, który został niestety połączony z – najczęściej – czterobiegową skrzynią zaprojektowaną w zakładach… uwaga - Trabanta. Pod koniec lat 80. sprzedaż Wartburga 353 stale malała. Trudno się dziwić, dwusuwowy silnik o małej mocy i sporej awaryjności nie zachęcał do zakupu. Na "zachodzie" dostępne były już samochody z pełnym wyposażeniem, wtryskiem paliwa, klimatyzacją i silnikami z mocami przekraczającymi 200 koni, a Wartburg... Wartburg po prostu był taki jak 20 lat wcześniej. Wtedy w głowach projektantów urodziła się wizja uratowania podupadającej marki. Wartburg 353 przeszedł poważne zmiany i tak na świat przyszedł Wartburg 1.3.
Dostępny był w trzech wersjach nadwozia: Limousine, Tourist (kombi) i rzadko spotykany Trans (dwudrzwiowy pick-up). Modele oznaczone jako 1.3 S posiadały dodatkowo ręcznie odsuwany szyberdach oraz przednie światła przeciwmgłowe wbudowane w zderzak.
Niestety i to nie pomogło w uratowaniu sprzedaży. Ostatnią deską ratunku było zamówienie z Grecji, ale żaden bank nie chciał skredytować podupadających zakładów. Przypieczętowaniem końca historii Wartburga były zmiany polityczne w tym upadek Muru Berlińskiego i napływ na tereny NRD tanich, używanych aut z zachodu. Ostatni Wartburg zjechał z taśmy produkcyjnej 10 kwietnia 1991 roku. Obecnie zakłady w Eisenach należy do koncernu GM Motors i produkuje się w nich różne modele Opla.
Dane techniczne:
źródło: motofakty.pl
Wartburg 1.3 |
Sedan [Tourist] |
Silnik |
4-cylindrowy, rzędowy chłodzony cieczą, ustawiony poprzecznie z przodu |
Kadłub |
żeliwny |
Wał korbowy |
na 5 łożyskach |
Wałek rozrządu |
w głowicy, napędzany paskiem zębatym, popychacze hydrauliczne |
Gaźnik |
jednostopniowy |
Pojemność skokowa |
1272 cm3 |
Moc maksymalna |
43 kW (58 KM) |
Moment obrotowy maksymalny |
96 Nm |
Stopień sprężania |
9,5:1 |
Zespół napędowy |
napęd przedni, skrzynka 4-biegowa |
Zawieszenie przód/tył |
podwójne wahacze |
Przekładnia kierownicza |
zębatkowa, 18,2 |
Hamulce przód/tył |
tarczowe/bębnowe z korektorem sił |
Nadwozie |
na ramie, 4-drzwiowe [5-drzwiowe] |
Pojemność bagażnika |
525 dm 3[nie znalazłem dokładnych wymiarów przestrzeni ładunkowej] |
Pojemność zbiornika paliwa |
42 dm3 |
Masa własna |
907 kg [950 kg] |
Rozdział masy |
56%/44% |
Dopuszczalna masa całkowita |
1327 kg [1410 kg] |
Prędkość maksymalna |
148 km/h [145 km/h] |
Przyśpieszenie 0-100 km/h |
17,5 s [18 s] |
Elastyczność silnika 60-100 km/h |
11, 4 s na III biegu |
Zużycie paliwa: |
|
Hałas wewnątrz: |
|
Dopuszczalne obciążenie osi: |
|
Dopuszczalne obciążenie bagażnika dachowego |
60 kg [50 kg] |
Maksymalna masa przyczepy holowniczej |
|
Paliwo |
benzyna bezołowiowa min. 91 okt. |
fotografie - źródło: wikipedia.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz