Wartburg 1.3 – niedoceniony klasyk przełomu lat 80/90

O ile Wartburg 353 traktowany jest jak klasyk, to model 1.3 już niekoniecznie. Czy warto zainteresować się tym autem?  

 


Wartburg 1.3 jest unowocześnioną wersją Wartburga 353 z 1966 roku. Oznaczenie 1.3 modelu po 1988 roku wzięło się od silnika, który zamieszkał pod maską unowocześnionego Wartburga. Nie ma tu już silnika dwusuwowego. Jest za to czterocylindrowy silnik produkcji Volkswagena (ten sam, który montowano w Polo i Golfach) o mocy 60 KM, który został niestety połączony z – najczęściej – czterobiegową skrzynią zaprojektowaną w zakładach… uwaga - Trabanta. Pod koniec lat 80. sprzedaż Wartburga 353 stale malała. Trudno się dziwić, dwusuwowy silnik o małej mocy i sporej awaryjności nie zachęcał do zakupu. Na "zachodzie" dostępne były już samochody z pełnym wyposażeniem, wtryskiem paliwa, klimatyzacją i silnikami z mocami przekraczającymi 200 koni, a Wartburg... Wartburg po prostu był taki jak 20 lat wcześniej. Wtedy w głowach projektantów urodziła się wizja uratowania podupadającej marki. Wartburg 353 przeszedł poważne zmiany i tak na świat przyszedł Wartburg 1.3.

Dostępny był w trzech wersjach nadwozia: Limousine, Tourist (kombi) i rzadko spotykany Trans (dwudrzwiowy pick-up). Modele oznaczone jako 1.3 S posiadały dodatkowo ręcznie odsuwany szyberdach oraz przednie światła przeciwmgłowe wbudowane w zderzak.

Niestety i to nie pomogło w uratowaniu sprzedaży. Ostatnią deską ratunku było zamówienie z Grecji, ale żaden bank nie chciał skredytować podupadających zakładów. Przypieczętowaniem końca historii Wartburga były zmiany polityczne w tym upadek Muru Berlińskiego i napływ na tereny NRD tanich, używanych aut z zachodu. Ostatni Wartburg zjechał z taśmy produkcyjnej 10 kwietnia 1991 roku. Obecnie zakłady w Eisenach należy do koncernu GM Motors i produkuje się w nich różne modele Opla.

 



 

Dane techniczne:

źródło: motofakty.pl

Wartburg 1.3

Sedan [Tourist]

Silnik

4-cylindrowy, rzędowy chłodzony cieczą, ustawiony poprzecznie z przodu

Kadłub

żeliwny

Wał korbowy

na 5 łożyskach

Wałek rozrządu

w głowicy, napędzany paskiem zębatym, popychacze hydrauliczne

Gaźnik

jednostopniowy

Pojemność skokowa

1272 cm3

Moc maksymalna

43 kW (58 KM)

Moment obrotowy maksymalny
przy prędkości obrototowej

96 Nm
3300 obr/min

Stopień sprężania

9,5:1

Zespół napędowy

napęd przedni, skrzynka 4-biegowa

Zawieszenie przód/tył

podwójne wahacze
poprzeczne/wahacze skośne, stabilizator

Przekładnia kierownicza

zębatkowa, 18,2

Hamulce przód/tył

tarczowe/bębnowe z korektorem sił

Nadwozie

na ramie, 4-drzwiowe [5-drzwiowe]

Pojemność bagażnika

525 dm 3[nie znalazłem dokładnych wymiarów przestrzeni ładunkowej]

Pojemność zbiornika paliwa

42 dm3

Masa własna

907 kg [950 kg]

Rozdział masy

56%/44%

Dopuszczalna masa całkowita

1327 kg [1410 kg]

Prędkość maksymalna

148 km/h [145 km/h]

Przyśpieszenie 0-100 km/h

17,5 s [18 s]

Elastyczność silnika 60-100 km/h

11, 4 s na III biegu

Zużycie paliwa:
- minimalne
- maksymalne
- przeciętne


5,7 l/100 km [6 l/100 km]
9,8 l/100 km [10 l/100 km]
7,4 l/100 km [7,6 l/100 km]

Hałas wewnątrz:
- na postoju
- przy 100 km/h


52 dB(A)
76 dB(A)

Dopuszczalne obciążenie osi:
- przedniej
- tylnej


660 kg
680 kg [800 kg]

Dopuszczalne obciążenie bagażnika dachowego
- z dachem odsuwanym

60 kg [50 kg]
40 kg

Maksymalna masa przyczepy holowniczej
- bez hamulca
- z hamulcem


500
650

Paliwo

benzyna bezołowiowa min. 91 okt.

 

fotografie - źródło: wikipedia.pl




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...