Tani Diesel od Citroena? – Tak – Citroen AX

Obecne ceny oleju napędowego każą nam szukać oszczędności. A może warto spojrzeć na leciwego Citroena z silnikiem diesla?  O tym dziś.


 

        Warto wspomnieć na początku, iż ten model był produkowany od 1986 do 1998 roku. Ale zanim produkcja ruszyła to 3 lata trwało zanim inżynierowie z Citroena zbudowali ten lekki samochód, z nadwoziem o współczynniku oporu powietrza na świetnym poziomie (Cx – 0,31). Bazowy silnik benzynowy o pojemności 1 litra zużywał średnio 5,8 litra benzyny na 100 km/h, a przy prędkości 90 km/h był w stanie przejechać 100 km, zużywając zaledwie 4 litry. W ofercie było wiele jednostek napędowych, w tym diesel 1.4 spalający mniej niż 5 litrów oleju napędowego, jak również wersje GT i Sport, z których najmocniejsza mogła rozpędzić się do 186 km/h i osiągnąć 100 km/h w 9,2 sekundy (AX 1.3 Sport). Wyprodukowano go w ponad 2,4 miliona egzemplarzy w przeróżnych wersjach i został zastąpiony modelem Saxo, który trafił do produkcji w 1996 roku. Ciekawostka – od 1993 do 1996 produkowano wersję - AX Electrique – elektryka !

 


        Dziś jednak przyjrzyjmy się wersji z silnikiem diesla. W latach 90-tych jeszcze nikt na poważnie nie interesował się kwestiami związanymi z ekologią. Producenci starali się jedynie oferować swoim klientom także funkcjonalne i bardzo oszczędne konstrukcje, czego przykładem są auta segmentu A i B wyposażone w prymitywne, lecz bardzo oszczędne diesle. Wiele z nich także po ponad ćwierć wieku może spełniać swoje zadanie jak 1.5 D produkowany przez koncern PSA.

 


        Czterocylindrowa jednostka otrzymała ośmiozaworową głowicę i brak jakiejkolwiek formy wspomagania. Za dawkowanie mieszanki paliwowej odpowiada wtrysk pośredni z pompą mechaniczną. Układ zasilania w zależności od roku produkcji pochodzi od firm Bosch lub Lucas – jednak w każdym przypadku 1.5 D jest niewrażliwy na jakość tankowanego paliwa. Napęd rozrządu w imię jak najniższych kosztów produkcji i eksploatacji korzysta z paska. Oczywiście jednostka pozbawiona jest także wszelkich kosztownych dodatków pokroju dwumasowe koło zamachowe czy filtr cząstek stałych. Dostajemy tutaj proste mechaniczne rozwiązania, które przy regularnym serwisowaniu nie stwarzają większych problemów. Co bardzo istotne, nadal w sprzedaży są wszystkie niezbędne elementy eksploatacyjne.

      Stary diesel z charakterystycznym donośnym klekotem także dziś radzi sobie wystarczająco dobrze. Przy odrobinie samozaparcia nadążymy za dzisiejszym tempem jazdy. Dla kierowców nie mających wcześniej kontaktu z miejskimi produktami koncernu PSA szokiem będzie początkowo nikła precyzja pracy lewarka zmiany biegów. W ruchu miejskim zużycie oleju napędowego nie przekracza 6 litrów, zaś rozsądnie pokonana trasa zaowocuje wynikiem znacząco poniżej 5 litrów. Niewielka moc i słaba dynamika zdecydowanie przekreśla wszystkie próby wyprzedzania np. Tira na trasie. ( nawet nie próbujcie )

        Zgodnie z zaleceniami mechaników i samego producenta wymianę 4.5 litra oleju 10W40 powinniśmy przeprowadzać co 10 tysięcy kilometrów. Interwał wymiany paska rozrządu to 120 tysięcy kilometrów, tutaj jednak z uwagi na zaawansowany wiek konstrukcji mechanicy sugerują wcześniejszą wymianę zestawu rozrządu, co 80-90 tysięcy kilometrów.

 



Podstawowe parametry

Liczba drzwi

3

Liczba miejsc

5

Średnica zawracania

10.3 m

Wymiary zewnętrzne

Długość

3525 mm

Szerokość

1555 mm

Wysokość

1355 mm

Rozstaw osi

2280 mm

Rozstaw kół - przód

1380 mm

Rozstaw kół - tył

1300 mm

Wymiary bagażnika

Maksymalna pojemność bagażnika (siedzenia złożone)

668 l

Minimalna pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone)

273 l

 

fotografie użyte w artykule:

źródło: wikipedia.de 

 

Parametry techniczne:

Źródło: motofakty.pl

            francuskie.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...