Auto na kryzys - cz II. - Fiat Seicento

Czy popularne Seicento to auto na kryzys? A może to nadal typowy grzybowóz, lub auto dostawcy pizzy? Jak wspominacie te auta? Który silnik wybrać? Na co zwrócić uwagę?

 


Fiat Seicento zadebiutował w 1998 roku, jako następca popularnego Cinquecento. Podobnie, jak poprzednik samochód wytwarzany był wyłącznie w polskiej fabryce Fiata w Tychach. Auto przetrwało w produkcji aż dwanaście lat - do 1 czerwca 2010 roku. Samochód przez długi okres dzierżył tytuł najtańszego nowego auta na naszym rynku. Autem nowego Seicento była też stosunkowo długa – dwuletnia gwarancja.  Fakt, auto nie rdzewiało, jak konkurenci ( np. Matiz)

Łącznie wyprodukowano ponad 1,3 mln egzemplarzy Fiata Seicento, z czego milion poszło na eksport. Tylko 300 tysięcy Seików w Polsce? Ciekawe ile obecnie jeździ. Na pewno nie mało. Przecież nawet po ponad 2 dekadach są to wciąż popularne samochody! Fiat Seicento trafił na eksport do 46 krajów, najwięcej sztuk powędrowało oczywiście do Włoch.

Najwięksi odbiorcy Fiata Seicento/600:

  • Włochy - 724748 egzemplarzy
  • Polska - 289302 egzemplarze
  • Niemcy - 82287 egzemplarzy
  • Wielka Brytania - 46419 egzemplarzy
  • Hiszpania - 33474 egzemplarzy
  • Grecja - 33411 egzemplarzy
  • Holandia - 33223 egzemplarzy
  • Francja - 28150 egzemplarzy
  • Irlandia - 10513 egzemplarzy 


Sprzedaż Fiata Seicento/600 w Polsce:

  • 1998 - 25300 egzemplarzy, 6. miejsce (4,9% rynku)
  • 1999 - 83391 egzemplarzy, 1. miejsce (13,0% rynku)
  • 2000 - 58674 egzemplarzy, 1. miejsce (12,3% rynku)
  • 2001 - 40515 egzemplarzy, 1. miejsce (12,4% rynku)
  • 2002 - 29267 egzemplarzy, 1. miejsce (9,4% rynku)
  • 2003 - 28158 egzemplarzy, 2. miejsce (7,7% rynku)
  • 2004 - 11354 egzemplarzy, 7. miejsce (3,4% rynku)
  • 2005 - 5000 egzemplarzy, 10. miejsce (2,0% rynku)
  • 2006 do 2010 - poza top 10

 

Łączna produkcja Fiata Seicento:

  • 1997 - 633 egzemplarzy
  • 1998 - 152755 egzemplarzy
  • 1999 - 253345 egzemplarzy
  • 2000 - 236283 egzemplarzy
  • 2001 - 175092 egzemplarzy
  • 2002 - 143923 egzemplarzy
  • 2003 - 115504 egzemplarzy
  • 2004 - 69317 egzemplarzy
  • 2005 - 54918 egzemplarzy
  • 2006 - 46115 egzemplarzy
  • 2007 - 35976 egzemplarzy
  • 2008 - 25166 egzemplarzy
  • 2009 - 10794 egzemplarzy
  • 2010 - 9152 egzemplarzy

Modele z lata 2005-2010 zmieniły nazwę na 600 - taka liczba widniała odtąd na klapie bagażnika. Tak naprawdę to nazwa zmieniła się dla wszystkich nie licząc Włochów - w języku włoskim 600 to właśnie Seicento.

Spalenie to średnio 6 litrów benzyny na 100 kilometrów. Oczywiście wszystko zależy od techniki i stylu jazdy.  Wybierając silniki 0.9 lub 1.1  możemy spodziewać się że wiru w baku nie będzie.  

Według dowodu rejestracyjnego do auta mieści się pięć osób. W teorii. W praktyce wciśnięcie tam piątki dorosłych to niezła gimnastyka.

Fabrycznie nowe Seicento pełniły wiele ról – często musiały zdać egzamin nawet jako samochód rodzinny. Obecnie niewiele osób oczekuje od najmniejszego Fiata równie dużo. Zwrotne Seicento uchodzi za ciekawą propozycję dla osób rozpoczynających przygodę za kierownicą, środek transportu do miasta, czy drugie auto w rodzinie, którego w przypadku awarii lub zarysowania nie będzie nikomu szkoda, a obecny kryzys paliwowy może na nowo obudzić zainteresowanie tym modelem. 

Igor Krajewski

foto: wikipedia.pl 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...