Pół miliona w rok – czyli ranking sprzedaży roku 1997

Zbliża się styczeń i nowy rok 2022.  Auta wyprodukowane w roku 1997, za niecałe półtora miesiąca  będą pełnoprawnymi gratami, rarytasami, youngtimerami, klasykami ( wybierz odpowiednie słowo). Skończą bowiem 25 lat. Oczywiście, jeśli nie zjadła ich rdza.  Jakie auta były wtedy hitami sprzedaży? Jak wygląda ranking bestselerów sprzedaży nowych aut roku 1997?  O tym dziś.

 


 

 

Lata 90. przyniosły prawdziwy rozkwit całego sektora motoryzacyjnego w naszym kraju. To właśnie w tym okresie w Polsce pojawiało się coraz więcej przedstawicielstw różnych marek, a także powstawały nowe salony poszczególnych marek.

Przełomowym rokiem był 1992, kiedy Polacy kupili ponad 194 tysiące nowych samochodów. Ich liczba przez następne lata stopniowo rosła, by w 1997 roku sięgnąć prawie pół miliona aut, a dwa lata później dobić do rekordowych 632 tys. sztuk – ten wynik nie został pobity aż do tej pory. Później było tylko gorzej. Przyczyn spadków popularności nowych samochodów w Polsce dopatruję się w przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej i związanym z tym wzrostem importu aut używanych. Otwarcie granic rzeczywiście zwielokrotniło import, ale liczba rejestracji nowych aut zaczęła spadać na długo przed podpisaniem traktatu akcesyjnego.

Przyjrzyjmy się więc danym roku 1997. Polacy wtedy zarejestrowali 477 960 nowych samochodów. O takim wyniku możemy dziś tylko pomarzyć. Wówczas można było kupić nowe, polskie auta w przystępnej cenie. Przywiązanie do tego, co nasze, najlepiej uwidacznia wynik Fiata 126, który w 1997 roku znalazł się na trzecim miejscu w zestawieniu najczęściej kupowanych nowych aut w Polsce. Drugie miejsce zajął FSO Polonez Caro Plus - choć pewnie część wyniku to jeszcze zwykłe Caro, wszak rok ten był premierą nowej odsłony Poloneza z współpracy z koncernem Daewoo. Pierwsze miejsce to auto, które w roku 1997 było hitem na każdym podwórku. Małe, skromne, z pyrkączącym dwucylindrowym silniczkiem 0,7, które dowiozło wszędzie, było bardzo pakowne. Pralka czy lodówka mieściła się bez problemu. Tak, to Fiat Cinquecento, głównie w wersji young. A oto jak wyglądają szczegóły sprzedażowe:  

 

Dziesięć polskich bestsellerów z 1997 roku:
1) Fiat Cinquecento - 54 467 (11,4)
2) FSO Polonez Caro Plus- 50 610 (10,6)
3) Fiat 126 - 48 437 (10,1)
4) Daewoo Tico - 42 236 (8,8)
5) Skoda Felicia - 24 683 (5,2)
6) Fiat Uno - 23 328 (4,9)
7) Opel Astra - 22 514 (4,7)
8) Fiat Punto - 18 113 (3,8)
9) Daewoo Nexia - 16 829 (3,5)
10) Opel Corsa - 14 653 (3,1)

Liczba po nazwie modelu to wielkość sprzedaży. Liczba w nawiasie to udział w rynku wyrażony w procentach. 

Dane - dzięki uprzejmości Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

 




Igor Krajewski 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

VW GOLF Mk3 – nowa era bezpieczeństwa i nowe technologie – 33 lata od premiery

Volkswagen Golf trzeciej generacji, to auto które zapoczątkowało nowe trendy bezpieczeństwa w Europie początku lat 90-tych. Jak do tego dosz...