Skoda Favorit – sukces czy porażka?

 Kilkadziesiąt lat temu ustawiały się po nią długie kolejki. Dzisiaj można ją kupić za gorsze. Oczywiście jeśli nie zjadła jej rdza. Nie jest wzorem trwałości i jakości wykonania, jednak bardzo niskie koszty utrzymania i łatwość serwisowania przemawiają za jej zakupem. O  jakim aucie mowa?  Poczciwa Skoda Favortika.

 

 


 

Przełom dekad – 80/90 był nowym ładem w którym niewiele osób potrafiło się odnaleźć. Zmianom ulegał także trend motoryzacyjny, a jego najlepszym przykładem jest odpowiedź naszych południowych sąsiadów w formie stworzenia auta klasy miejskiej – Skody Favorit. Samochód ten, choć przez złośliwych uważany za najbardziej nudny w historii cieszył się sporą popularnością w Polsce. Jednym z powodów okazała się jego praktyczność. Cecha ta jest bardzo pożądana i tu należy upatrywać się sukcesu czeskich konstruktorów.


 

Przeczytałem niedawno ciekawostkę, że tak naprawdę pierwsze modele Skody Favorit produkowane były jeszcze przed wojną. Wariant ten nosił nazwę 904/923. Wojna przekreśliła pracę nad tą konstrukcją i powrócono do pomysłu dopiero w roku 1988. Wtedy to motoryzacyjny świat ujrzał samochód osobowy klasy miejskiej – Skodę Favorit (typ 781). Ów wariant Skody produkowany był aż do roku 1995 – ogromną ilość egzemplarzy montowano również w Polsce. Jednak proces konstrukcyjny, a w zasadzie poprzedzający go – proces naukowo-badawczy został zapoczątkowany w roku 1982 w Mlada Boleslav. Przyczyną opracowywania nowej konstrukcji auta było zastąpienie przestarzałego modelu 120. Zbudowanie takiego modelu podjęła się znana marka Bertone, a pierwszy prototyp zjechał z taśm w sylwestra tego samego roku. Przez kolejne 4 lata trwały prace nad podzespołami. Premierowy pokaz miał miejsce w roku 1987 podczas targów motoryzacyjnych w Brnie.

W Skodzie Favorit zastosowano jednostkę silnikową o pojemności 1289cm sześciennych występującą w kilku wariantach. Do wyboru mieliśmy aż cztery typy nadwozia:– hatchback, kombi (Forman), kombivan oraz dwudrzwiowy pickup. Największą popularnością cieszyły się oczywiście lubiane wówczas hatchbacki. I właśnie w tym kierunki poszły wszelkie zmiany stylistyczne i techniczne, bowiem w roku 1991 Skoda stała się częścią grupy VAG w której prym wiódł niemiecki VW. Następnie w roku 1993 konstruktorzy z niemieckiej marki dokonali małej rewolucji – wzbogacili wyposażenie, osiągi oraz dokonali faceliftingu – sprzedaż zaczęła ocierać się o rekordy.

 



W późniejszym okresie gamę modelu rozbudowano o kolejne warianty nadwoziowe, silnikowe i wyposażeniowe. Produkcja modelu towarzyszyła zarówno transformacji ustrojowej Czechosłowacji jak i jej rozpadowi na dwa, niezależne państwa. Potężne, w kontekście politycznych i gospodarczych okoliczności koszty rozwoju projektu sięgające 2,5 mld ówczesnych koron, okazały się finalnie najbardziej trafioną inwestycją w przyszłość marki. Następcą została Skoda Felicja, która w drugiej połowie lat 90-tych również podbiła europejski rynek motoryzacyjny. 



 


 

Szukasz Skody Favorit na popularnych portalach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi? Możesz się zdziwić. Zostały pojedyncze sztuki.

 

 

 

 


Specyfikacja i dane techniczne Skody Favorit 136L  ( typ 781)

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chłodzony cieczą, wał korbowy podparty w trzech punktach, napęd rozrządu za pośrednictwem łańcucha, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

moc maksymalna: 62 KM przy 5000 obr/min

maksymalny moment obrotowy: 100 Nm przy 3000 obr/min

skrzynia przekładniowa: pięciostopniowa, manualna, w pełni zsynchronizowana

rozstaw osi: 2450 mm

rozstaw kół: 1400 mm - przednich i 1365 mm - tylnych

wymiary zewnętrzne: długość 3815 mm, szerokość 1620 mm, wysokość:1415 mm

pojemność bagażnika: 251 l

czas przyspieszenia 0-100 km/h: 14 s

prędkość maksymalna: 150 km/h

średnie zużycie paliwa: 5,2 l przy 90 km/h, 7,2l przy 120 km/h i 7,4 l w warunkach jazdy miejskiej

ilość zbudowanych egzemplarzy: 783 183 sztuk



Igor Krajewski

fotografie: bloo.media.pl

 


Portal o popularnych autach z lat 90-tych. Z dnia na dzień tych aut jest coraz mniej.

Zapraszam do komentowania.

Facebook :  www.facebook.com/gratywg

                Instagram: www.instagram.com/graty_w_garazu

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...