Ogień na tłoki czyli przygoda z Fiatem Uno Fire

Fiat Uno to rynkowy weteran, ale tani w zakupie i łatwy w utrzymaniu. Skoro cieszył się w Europie wielkim powodzeniem przez prawie 20 lat, to widocznie użytkownicy łatwo godzili się z jego mankamentami. Dziś w cyklu #niedziela_w_garażu witamy Artura Górskiego - czytelnika portalu  Graty w Garażu - właściciela Fiata Uno z roku 2000 i miłośnika gratów. 



GwG: Hej Adam. Witam Cię w cyklu Niedziela w Garażu. Jak mija weekend? Spędzasz go przy jakimś gracie?

Adam Górski: Cześć. Pracuję od poniedziałku do piątku, więc tylko weekendy mogę spędzać przy aucie.

GwG: Opowiedz o swoim nabytku Fiacie Uno.

A.G.: Samochód zakupiłem w październiku ubiegłego roku. Uno to  2000 silnik 1.0 fire przebiegiem 89 tysięcy kilometrów. Nie jest to samochód salonowy, ze względu na wiek muszę poprawić spód auta na łączeniu progów na szczęście udało mi się znaleźć "prostego mechanika" . Sam raczej szukam opinii na temat tych  ewentualnych napraw i eksploatacji silników z serii Fire. Poprzednio jeździłem Seicento 900.  Jeździłem też dawniej już Uno w czasach jego świetności , tylko była to  900 z oryginalną instalacja gazową, ale...kiedy to było.

 


GwG: Co cię urzekło w Uno?

A. G.: Co mnie urzekło w Uno?... myślę że sentyment do lat młodości, kiedy te auta stały w salonach, a obecnie to prostota samochodu.

GwG: Jakie masz plany związane ze swoim Fiatem Uno?

A. G.: Nie będę ukrywał że poprawy wymaga łączenie podłogi i progów, ale załatwiłem mechanika do tej operacji, więc myślę że temat do ogarnięcia.

GwG: Jak trafiłeś na stronę Graty w Garażu? Czy podoba Ci się jej forma prowadzenia?

A. G.: Na stronę trafiłem przypadkiem tak szczerze i podoba mi się bardzo.

GwG: Dziękuję za rozmowę i życzę dobrej niedzieli.

A. G.: Dzięki. Pozdrawiam i do zobaczenia.

 

Historia modelu

1983 - premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 0.9 (45 KM), 1.1 (54 KM), 1.3 (68 KM), diesel 1.3 D (45 KM)

1985 - silniki benzynowe 1.0 (45 KM), 1.1 (50 KM), 1.1 (58 KM), 1.3 (65 KM), 1.5 (75 KM), 1.3 Turbo (105 KM), diesel 1.7 D (60 KM), turbodiesel 1.4 TD (70 KM) 1988 - wersja Selecta z bezstopniową skrzynią biegów

1989 - modernizacja nadwozia i wnętrza (nowe elementy nadwozia - pas przedni, zderzak, pokrywa silnika, pokrywa bagażnika, zmieniona deska rozdzielcza), silniki benzynowe 0.9 (45 KM), 1.0 (45 KM), 1.1 (52 KM), 1.1 (58 KM), 1.3 Turbo (100 KM), 1.4 (70 KM), 1.5 (75 KM), diesel 1.3 D (45 KM), 1.7 D (58 KM), turbodiesel 1.4 TD (71 KM)

1991 - silnik benzynowy 1.4 Turbo Racing (112 KM)

1993 - wycofanie z oferty silników gaźnikowych, wszystkie jednostki w wtryskiem i katalizatorem

1995 - zakończenie produkcji Uno we Włoszech, rozpoczęcie produkcji w Polsce, Ameryce Południowej i Afryce

1998 - nowy silnik 1.0 (45 KM), wersja Clip

1999 - nowy silnik 0.9 (40 KM) 

2002 - zakończenie produkcji Fiata Uno w Polsce, dalsza produkcja w Brazylii (Fiat Mille), również w wersji zasilanej metanolem 

 




 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

VW GOLF Mk3 – nowa era bezpieczeństwa i nowe technologie – 33 lata od premiery

Volkswagen Golf trzeciej generacji, to auto które zapoczątkowało nowe trendy bezpieczeństwa w Europie początku lat 90-tych. Jak do tego dosz...