Klasyk na start ! - Suzuki Maruti 800

Jeszcze kilka lat temu Suzuki Maruti 800 było regularnie spotykanym autem na parkingach. Pudełkowata karoseria nie wzbudzała żadnego zainteresowania, ale użytkownicy chwalili je za niską cenę zakupu, niezawodność i ekonomiczny silnik. Czy to już klasyk?

 

No właśnie. Czas na nową odsłonę portalu Graty w Garażu. Klasyk na start -   już od wiosny, relacje video i artykuły, jak kupić grata i doprowadzić go do  stanu świetności.  Zapraszamy do obserwowania.

Jak można obecnie zauważyć Maruti niemal całkowicie zniknęło z ulic, podobnie jak jego następca, czyli Daewoo Tico.Tym bardziej ciekawym doświadczeniem jest możliwość posiadania takiego auta. O ile w Europie Maruti nie zrobiło zawrotnej kariery, to w Indiach jest postrzegane jako legendarny pojazd, który zmotoryzował ten kraj - tak jak u nas Fiat 126p. 


Suzuki Maruti od 1986 roku montowany był w Indiach przy wykorzystaniu japońskich podzespołów (silnik i skrzynia biegów). W Polsce auto sprzedawane było w latach 1991-1997.

Pomimo mocno przestarzałej sylwetki i jeszcze bardziej anachronicznego wnętrza, małe Suzuki zostało dobrze przemyślane. Japoński rodowód zaowocował dobrą trwałością i względnie prostą do naprawy konstrukcją.

Do poruszania samochodu przeznaczonego na europejskie rynki wykorzystano tylko jeden silnik. Jest to trzycylindrowa jednostka o pojemności 800 centymetrów sześciennych i mocy 35 KM. Napęd przenoszony jest na przednie koła wyłącznie za pośrednictwem czterostopniowej, ręcznej skrzyni biegów.

W 1995 roku zmieniono w silniku układ zasilania z gaźnika na wtrysk wielopunktowy. Wówczas też zmianie uległa nazwa modelu z Maruti na Alto.
Niewielki motor nie zapewnia samochodowi rewelacyjnych osiągów; przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę trwa ponad 20 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi około 135 km/h. Brak sportowego temperamentu rekompensuje jednak kierowcy wyjątkowo niskie zużycie paliwa wynoszące ok. 4,5 litra na sto kilometrów.

Okresy pomiędzy przeglądami wynoszą w małym suzuki 10 tys. kilometrów. Co drugi przegląd należy wyregulować luzy zaworowe. Żywotność paska rozrządu określono na 100 tys. kilometrów. Warto zaznaczyć, iż wcześniejsze zerwania paska się nie zdarzają. Mechanicy zapewniają ponadto, że w regularnie serwisowanych autach awarie silnika i skrzyni biegów należą do rzadkości.

Trwałe jest zawieszenie samochodu. Jedynym charakterystycznym mankamentem w układzie jezdnym są szybko zużywające się łożyska. Naprawa nie jest na szczęście zbyt droga - wymiana łożysk w jednym kole to wydatek ok. 35 zł. Właściciele Maruti powinni jeszcze zwrócić uwagę na działanie hamulca ręcznego, gdyż często zapieka się uruchamiająca go linka. Rdza raczej obchodzi się nadzwyczaj łagodnie z nadwoziem tego auta.  

Na rynku pojazdów używanych ogłoszeń z Suzuki Maruti - praktycznie nie ma.  

Od wiosny na portalu Graty w Garażu zobaczycie przemianę Suzuki Maruti z grata w klasyka. 

Igor Krajewski 



 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

VW GOLF Mk3 – nowa era bezpieczeństwa i nowe technologie – 33 lata od premiery

Volkswagen Golf trzeciej generacji, to auto które zapoczątkowało nowe trendy bezpieczeństwa w Europie początku lat 90-tych. Jak do tego dosz...