Jeszcze kilka lat temu Suzuki Maruti
800 było regularnie spotykanym autem na parkingach. Pudełkowata
karoseria nie wzbudzała żadnego zainteresowania, ale użytkownicy
chwalili je za niską cenę zakupu, niezawodność i ekonomiczny silnik. Czy to już klasyk?
No właśnie. Czas na nową odsłonę portalu Graty w Garażu. Klasyk na start - już od wiosny, relacje video i artykuły, jak kupić grata i doprowadzić go do stanu świetności. Zapraszamy do obserwowania.
Jak można obecnie zauważyć Maruti niemal całkowicie zniknęło z ulic, podobnie jak jego następca, czyli Daewoo Tico.Tym bardziej ciekawym doświadczeniem jest możliwość posiadania takiego auta. O ile w Europie Maruti nie zrobiło zawrotnej kariery, to w Indiach jest postrzegane jako legendarny pojazd, który zmotoryzował ten kraj - tak jak u nas Fiat 126p.
Suzuki Maruti od 1986 roku montowany był w Indiach przy wykorzystaniu japońskich podzespołów (silnik i skrzynia biegów). W Polsce auto sprzedawane było w latach 1991-1997.
Pomimo mocno przestarzałej sylwetki i jeszcze bardziej anachronicznego wnętrza, małe Suzuki zostało dobrze przemyślane. Japoński rodowód zaowocował dobrą trwałością i względnie prostą do naprawy konstrukcją.
Do poruszania samochodu przeznaczonego na europejskie rynki wykorzystano tylko jeden silnik. Jest to trzycylindrowa jednostka o pojemności 800 centymetrów sześciennych i mocy 35 KM. Napęd przenoszony jest na przednie koła wyłącznie za pośrednictwem czterostopniowej, ręcznej skrzyni biegów.
W 1995 roku zmieniono w silniku układ zasilania z gaźnika na
wtrysk wielopunktowy. Wówczas też zmianie uległa nazwa modelu z Maruti
na Alto.
Niewielki motor nie zapewnia samochodowi rewelacyjnych
osiągów; przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę trwa ponad
20 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi około 135 km/h. Brak
sportowego temperamentu rekompensuje jednak kierowcy wyjątkowo niskie zużycie paliwa wynoszące ok. 4,5 litra na sto kilometrów.
Okresy pomiędzy przeglądami wynoszą w małym suzuki 10 tys. kilometrów. Co drugi przegląd należy wyregulować luzy zaworowe. Żywotność paska rozrządu określono na 100 tys. kilometrów. Warto zaznaczyć, iż wcześniejsze zerwania paska się nie zdarzają. Mechanicy zapewniają ponadto, że w regularnie serwisowanych autach awarie silnika i skrzyni biegów należą do rzadkości.
Trwałe jest zawieszenie samochodu. Jedynym charakterystycznym mankamentem w układzie jezdnym są szybko zużywające się łożyska. Naprawa nie jest na szczęście zbyt droga - wymiana łożysk w jednym kole to wydatek ok. 35 zł. Właściciele Maruti powinni jeszcze zwrócić uwagę na działanie hamulca ręcznego, gdyż często zapieka się uruchamiająca go linka. Rdza raczej obchodzi się nadzwyczaj łagodnie z nadwoziem tego auta.
Na rynku pojazdów używanych ogłoszeń z Suzuki Maruti - praktycznie nie ma.
Od wiosny na portalu Graty w Garażu zobaczycie przemianę Suzuki Maruti z grata w klasyka.
Igor Krajewski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz