Fiat Palio hatchback (nie Weekend)

 Tym razem to nie błąd. Mimo przyzwyczajenia Polaków i zapewne graciarzy nazwa Palio we Fiacie nie zawsze powinna się kojarzyć z popularną wersją kombi (Weekend) .  Znacie Palio w hatchbacku? Jeśli nie, to polecam poznać. Nie dość, że auto rzadko spotykane w Polsce w latach 90-tych, to teraz w 2021 roku jest prawdziwym rarytasem dla kolekcjonerów i graciarzy. 

 

 


Fiat Palio to kompaktowy samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przez włoską markę. Auto zadebiutowało w 1996 roku jako następca modelu Elba. Palio powstało w ramach projektu „178”, który zakładał produkcję tego samego auta pod różnymi nazwami i w różnych nadwoziach.

Pojazd został zbudowany w ramach projektu o nazwie Fiat „Projekt 178” przez południowoamerykańską filię Fiata – Fiat Automóveis. Projekt 178 polega na produkowaniu prawie identycznych modeli pojazdów w innych wersjach nadwoziowych oraz z innymi nazwami

Auto zaprojektowane zostało przez włoskie przedsiębiorstwo designerskie I.DE.A. Institute w Turynie. W marcu 1997 roku zaprezentowano wersję kombi pojazdu nazwaną Palio Weekend. Ponadto, na bazie Palio powstała także wersja sedan o nazwie Siena, a także pickup o nazwie Strada. Ponadto, w latach 2002–2010 w Europie oferowano zmodernizowaną Sienę ściśle powiązaną technicznie z Palio po pierwszym liftingu, czyli model Albea. 


 

Początkowo auto produkowane było wyłącznie w Brazylii i Argentynie. W lutym 1997 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w Wenezueli, Maroko oraz w polskiej fabryce Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej. W 1998 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w Turcji, Indiach oraz RPA.

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji pojazdu obejmowało m.in. jedną poduszkę powietrzną oraz immobilizer. Samochód wyposażony mógł być także m.in. w drugą poduszkę powietrzną, elektryczne sterowanie szyb, zamek centralny oraz dzieloną tylną kanapę i lakierowane zderzaki i lusterka. 

Druga generacja Fiata Palio (segment B) pod względem stylistyka wzorowana była na Punto Evo. Dostępna była wersja nadwozia Palio II to 5-drzwiowy hatchback, a pięciobiegowa skrzynia biegów występowała w wersji manualnej i półautomatycznej. Benzynowe silniki drugiej generacji pozwalały na użycie również etanolu, mają moc od 73 do 117 KM, a pojemność 1.0, 1.4 lub 1.6. Jeśli chodzi o wyposażenie, Palio II pojawił się w trzech różniących się nim wersjach: Attractive, Essence i Sporting.

 



Fiat Palio sprzedawał się całkiem dobrze szczególnie w Ameryce Południowej, jednak w Polsce nie osiągnął szczególnie dobrych rezultatów, bo po prostu nie był reklamowany i promowany jak jego siostra Siena.

Palio to prosty samochód budżetowy. Awaryjny jest między innymi silnik, gdyż zdarzają się wycieki paliwa, a do tego dość duże jest spalanie. Problemem może się również okazać rdza, szczególnie w Palio I. Podczas użytkowania dokuczliwe okazuje się również słabe wyciszenie kabiny, a także liczne drobne usterki jak problemy z elektroniką czy zacinające się zamki.

 

 

Igor Krajewski
 

Portal o popularnych autach z lat 90-tych. Z dnia na dzień tych aut jest coraz mniej.

Zapraszam do komentowania.

Facebook :  www.facebook.com/gratywg

                Instagram: www.instagram.com/graty_w_garazu


1 komentarz:

  1. "Fiat Palio sprzedawał się całkiem dobrze szczególnie w Ameryce Południowej, jednak w Polsce nie osiągnął szczególnie dobrych rezultatów, bo po prostu nie był reklamowany i promowany jak jego siostra Siena." Chyba w Polsce nie był nigdy w oferowany...

    OdpowiedzUsuń

Kupuję nowe auto - czyli pierwsza 5 TOP HIT sprzedaży roku 1992

Jakie nowe auta kupowaliśmy najchętniej w 1992 roku? Wyniki sprzedaży pokazują jasno - rządziła polska produkcja!  Już teraz 5 najlepszych T...