Historia Poloneza, jednego z niewielu produkowanych w Polsce nielicencyjnych samochodów, rozpoczęła się prawie 45 lata temu . Nazwanie jednak Poloneza polską konstrukcją mija się z prawdą. Odziedziczył on bowiem rozwiązania z Fiata, zaś nadwozie zaprojektował słynny Giugiaro.
Historia zaczyna się we Włoszech. Tam udali się przedstawiciele Fabryki Samochodów Osobowych w poszukiwaniu pojazdu dla milionów, na miarę rzeczywistości PRL. Jesienią 1974 r. w Turynie podpisano z Fiatem umowę na stworzenie samochodu, który, jako pierwszy od początku do końca, miał być produkowany w Polsce - i tylko w Polsce. Rodzimi konstruktorzy wzorowali się na pojazdach z nadwoziem dwubryłowym, które w latach 70. podbijały Europę. W śmiałych wizjach przyszły polonez miał podbić nawet rynek amerykański; być jak VW Golf czy Renault 5.
Sama zaś historia
Poloneza skrywa wiele nieznanych szerszej ciekawostek. Uruchomienie produkcji nowego auta rozpoczęło się 3 maja 1978 roku.
W rzeczywistości egzemplarze w sumie
około 280 sztuk - powstawały na Żeraniu już od stycznia. Po za tym wkrótce po uruchomieniu linii montażowej trzeba ją
było zatrzymać, by dostosować do nowych warunków.Na kilka miesięcy produkcja Poloneza stanęła, by potem ruszyć z "kopyta", aż do roku 2002.
W 1991 roku rozpoczęto produkcję seryjną modelu Caro. Wprowadzono w niej prawie 270 zmian. Warto wspomnieć iż, najlepszym okresem produkcji FSO Polonez były lata 1992-1996. W 1993 roku miało miejsce kilka modernizacji samochodu: w pierwszej połowie roku poszerzono rozstaw kół z przodu i z tyłu o 59 mm, co poprawiło stateczność auta. Na jesieni miała miejsca kolejna seria zmian: z maski silnika zniknął plastikowy chwyt powietrza, którego rolę przejął nowy plastikowy pas podszybia w miejsce metalowego, zmodernizowano instalację elektryczną, ulepszono mechanizm wycieraczek, zastosowano nowy zestaw wskaźników. Poprawiono także ogrzewanie i wentylację wnętrza poprzez montaż czterech nawiewów w kabinie pasażerskiej. W 1994 roku poziom produkcji osiągnął historyczny wynik blisko 87 tys. egzemplarzy. Ostatnią poważną modernizacją Poloneza były Caro Plus, Atu Plus i Truck Plus w 1997 roku, rok po przejęciu zakładu przez Daewoo.
Obecnie w systemie CEPiK
mamy 31 251 sztuk egzemplarzy z czego 13585 to aktywne sztuki posiadające OC i PT.
Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ciekawostki/news-nietypowe-fakty-z-historii-poloneza-wiedziales,nId,5185625#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ciekawostki/news-nietypowe-fakty-z-historii-poloneza-wiedziales,nId,5185625#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz